Γράφτηκε από τον/την Romfea.gr. Τετάρτη, 31 Οκτωβρίου 2018

vadizontasΓράφει ο Σωτήριος Ν. Κόλλιας Δρ. Θεολογίας


Γνωρίζουμε πολύ καλά ότι το έργο της κατήχησης, δηλαδή, η διάδοση του ευαγγελικού μηνύματος, ήταν και είναι το πρώτιστο έργο της Εκκλησίας μας. Καλές και απαραίτητες είναι οι φιλανθρωπίες, τα συσσίτια, η παρηγοριά στον πόνο, η συμπαράσταση στην οδύνη, αλλά όλα αυτά είναι αποτέλεσμα της γνώσης της αλήθειας. Δηλαδή της γνώσης του Ευαγγελίου.

Βοηθάμε τον πονεμένο διότι είμαστε γνώστες της διδασκαλίας του Χριστού που δίδαξε την παραβολή του καλού Σαμαρείτη. Στηρίζουμε τον αναγκεμένο διότι γνωρίζουμε πως ο Κύριος μας τόνισε ότι από αυτό θα φαίνεται ότι είστε μαθητές μου, από το αν έχετε αγάπη μεταξύ σας.

Συγχωρούμε και δείχνουμε κατανόηση στα λάθη των άλλων διότι έχουμε καταλάβει τη σημασία της παραβολής του σπλαγχνικού πατέρα. Και η εφαρμογή του Ευαγγελίου στη ζωή μας είναι μόνο η μίμηση της ζωής του Χριστού μας.

Μέχρι να φτάσουμε κάποια στιγμή και να βιώσουμε το «ζω δε ουκέτι εγώ ζει δε εν εμοί Χριστός», του Αποστόλου Παύλου. Έτσι και ο Απόστολος των Εθνών αλλά και οι μαθητές του Κυρίου είχαν ως κύρια και μέγιστη αποστολή τους να διαδώσουν την καινή αυτή εντολή της αγάπης του Θεού μας, η οποία φτάνει μέχρι το σταυρό και από εκεί στην Ανάσταση!

Όμως δεν φτάνει μόνο η ανάγνωση, αλλά χρειάζεται και ερμηνεία: «Άραγε εννοείς αυτά που διαβάζεις»; ρώτησε ο διάκονος Φίλιππος τον Ευνούχο αξιωματούχο.

Γράφει πολύ όμορφα ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπός μας στον πρόλογο του βιβλίου ότι δεν μπορεί να καρποφορήσει η πίστη αν δεν κατανοήσουμε εις βάθος την Ορθόδοξη διδασκαλία και παράδοση, δηλαδή να ξέρουμε σε τί πιστεύουμε και σε Ποιόν πιστεύουμε.

Συνεπώς ο κατηχητής πρέπει να είναι σε θέση να εξηγεί και να ερμηνεύει τα κείμενα του Ευαγγελίου και των Πατέρων.

Δυστυχώς για τους περισσότερους συνανθρώπους μας η Εκκλησία είναι μόνο ένας φιλανθρωπικός οργανισμός και όταν όμως μιλάει για σταυρό και Ανάσταση θεωρείται ουτοπική! Έτσι το πιο καίριο και ουσιαστικό στα μάτια του κόσμου καταντάει ασήμαντο.

Το νόημα ζωής που δίδει το ευαγγελικό μήνυμα θεωρείται ανόητο και ανεδαφικό. Οπότε το επίπεδο δυσκολίας της κατήχησης στη σύγχρονη εποχή μας ανεβαίνει πολύ και πρέπει να μας κάνει ακόμη πιο προσεκτικούς και καλύτερους.

Το παρόν λοιπόν βιβλίο, έχει ως σκοπό να βοηθήσει τον κατηχητή δίνοντας του ένα εφόδιο για να το χρησιμοποήσει ως πρώτη ύλη για να ετοιμάζει κάθε φορά το μάθημά του.

Όταν πάρουμε σοβαρά το έργο της κατήχησης πρέπει κάθε φορά που θα συναντούμε τα παιδιά μας να είμαστε πάρα πολύ καλά προετοιμασμένοι και να έχουμε ακριβώς στο μυαλό μας το σχέδιο που θα ακολουθήσουμε.

Ο απροετοίμαστος κατηχητής που λέει ό,τι του έρθει στο μυαλό την ώρα του μαθήματος, καταντάει αναξιόπιστος στα μάτια των μαθητών του και χάνει το κύρος του. Και τα παιδιά έχουν εξαιρετικά αισθητήρια και καταλαβαίνουν πολύ καλά πότε παίρνουμε σοβαρά αυτό που κάνουμε ή το θεωρούμε αγγαρεία, κάτι που απλώς πρέπει να γίνει.

Και επειδή κυρίως διδάσκουμε με το παράδειγμα και τον ζήλο μας, είναι απαραίτητο όταν θέλουμε να είμαστε κατηχητές να αγαπάμε αυτό που κάνουμε και να δίνουμε την ψυχή μας σε αυτό το θεάρεστο έργο. Αυτά τα παιδιά τα εμπιστεύτηκε ο Θεός στα χέρια μας και είναι μέγιστη η ευθύνη μας για να τα παιδαγωγήσουμε ορθά και να τα οδηγήσουμε στο δρόμο Του! 

Έτσι το αρμόδιο για την κατήχηση Ίδρυμα Νεότητας και Οικογένειας της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών, εξέδωσε φέτος το δεύτερο βοήθημα, για παιδιά της μέσης βαθμίδας κατήχησης. Σε αυτό το βιβλίο έγιναν πολλές πρωτοτυπίες.

Το Ίδρυμα απευθύνθηκε σε πολλούς αξιόλογους ανθρώπους, κληρικούς, θεολόγους, έμπειρους κατηχητές και τους ανέθεσε κάποια κομβικά θέματα της Ορθόδοξης πίστης για να παρουσιάσουν. Έτσι δημιουργήθηκε αυτό το πολύ όμορφο συλλογικό βιβλίο, το οποίο αποτελείται από είκοσι ένα μαθήματα, και τα οποία με την κατάλληλη προετοιμασία ο κατηχητής θα μπορέσει να τα εντάξει στο μάθημά του.

Τα μαθήματα είναι διδακτικές προτάσεις, όπου δίνεται βεβαίως η δυνατότητα στον κατηχητή να πάρει ό,τι θεωρεί απαραίτητο και να χρησιμοποιήσει ό,τι ταιριάζει στις ανάγκες των παιδιών του. Η πρωτοτυπία του βοηθήματος είναι έκδηλη σε πάρα πολλά σημεία, σε τέτοιο βαθμό που το καθιστά πραγματικά πολύτιμο εφόδιο στα χέρια ενός κατηχητή που διαθέτει πάθος και ζήλο. Ακολουθώντας όλες τις σύγχρονες παιδαγωγικές μεθόδους, το βοήθημα καθίσταται σημείο αναφοράς σε κάθε ενορία.

Φυλλομετρώ σύντομα τις πρωτοτυπίες και τις αρετές του βιβλίου: Προτάσεις για έξυπνα παιχνίδια, ακόμη και επιτραπέζια με οδηγίες θα βρει στις σελίδες του βιβλίου ο ενδιαφερόμενος.

Επίσης, πάρα πολλές δράσεις σύμφωνα με νέες παιδαγωγικές μεθόδους που προτείνονται από σύγχρονους παιδαγωγούς: Ανακριτικές καρέκλες, καρέκλες αφήγησης, διαδρόμους συνείδησης, καταιγισμός ιδεών, μουσικές δραστηριότητες 10 επί 2, Σκέψου, συζήτησε, μοιράσου (TPS), κρυπτόλεξα, ακροστιχίδες, ασκήσεις συμπλήρωσης κενών, κρεμάλα, σωστό ή λάθος, πολυάριθμα προτεινόμενα βίντεο και παιδικές ταινίες, κείμενα αγίων και Πατέρων προς επεξεργασία, χειροτεχνίες, ζωγραφιές και χρωματισμοί σκίτσων, σύγχρονη προτεινόμενη βιβλιογραφία και ιστοσελίδες, χάρτες, αγιογραφίες, ύμνοι, απολυτίκια, παροιμίες, έθιμα και παραδόσεις, περιγραφές ιστορικών γεγονότων, αναλύσεις εικονογραφιών, επεξεργασία συμβολισμών, βιωματικές αφορμήσεις, συμβόλαια φροντίδας, ερωτηματολόγια, παιχνίδια ρόλων, ακόμη και μαγειρικές συνταγές.

Υπέροχες φωτογραφίες, ποικίλες δραστηριότητες, καίρια παραδείγματα παρμένα από την καθημερινή ζωή των παιδιών. Μία εξαιρετική πρωτοτυπία: το τραγούδι που έγραψε και συνέθεσε η μουσικός Αναστασία Χατζηπαύλου για τον Απόστολο Παύλο, το οποίο το τραγουδάει η ίδια, ηχογραφήθηκε σε επαγγελματικό στούντιο και ανέβηκε στο ΥouΤube.

Είκοσι μία λοιπόν, θεματικές ενότητες που καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα κατηχητικών μαθημάτων, τα οποία μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε συνδυασμό με το επίπεδο και τις ξεχωριστές ικανότητες των μαθητών μας.

Τα επιλεγμένα θέματα έγιναν με βάση τη βαρύτητά τους και ποικίλουν σε νοήματα και ιδέες. Υπάρχουν γενικά και ευρεία θέματα όπως: Η Αγία Γραφή, ο Τριαδικός Θεός, η ερμηνεία της Παλαιάς Διαθήκης, η Λατρεία του Θεού, αλλά και ειδικές ενότητες που αναλύονται εις βάθος όπως: Η παραβολή του Ασώτου, η Ανάσταση του Λαζάρου, η Ανάσταση του Χριστού, ο Ακάθιστος Ύμνος, η μεταστροφή του Σαούλ.

Υπάρχουν κοινωνικά θέματα όπως: Το ανθρώπινο σώμα και η πνευματική του ωραιότητα, η Δημιουργία του κόσμου και ο σεβασμός μας προς το περιβάλλον.

Παρουσιάσεις αγίων προσώπων όπως: Ο Ιησούς Χριστός, η Παναγία μας, ο Άγιος Ιωάννης ο Πρόδρομος, ο Άγιος Πορφύριος ο Καυσοκαλυβίτης. Αλλά και εορτές της Εκκλησίας μας: Χριστούγεννα, Μ. Τεσσαρακοστή, Κυριακή των Βαΐων, και μία ανάλυση του θεραπευτικού μυστηρίου της ιεράς Εξομολόγησης.

Και τέλος μία ιδιαίτερη παρουσίαση της παραβολής της τελικής κρίσης από τον παπα-Αντώνη Καλλιγέρη, που με παιδαγωγικό τρόπο μας δείχνει ότι το μήνυμα της περικοπής δεν είναι ο φόβος και ο τρόμος όπως συνήθως σκέφτονται οι έφηβοι, αλλά η χαρά και η αγάπη του Θεού μας.

Ο έμπειρος κατηχητής νομίζω ότι μπορεί να διαγνώσει τις ανάγκες των μαθητών του και να προσαρμόσει τα μαθήματα στις δικές τους προσωπικές αναζητήσεις, δίδοντας τελικά το ενός εστί χρεία: Το μήνυμα της αγάπης του Θεού και της μεγάλης αγκαλιάς του πνευματικού νοσοκομείου που είναι η Εκκλησία μας, που χωράει όλους τους ανθρώπους όσο μπερδεμένοι κι αν είναι.

Διότι ο κόσμος μας είναι τόσο μπερδεμένος και κουρασμένος που τελικά ο μόνος δρόμος -πάντα ήταν- είναι η Εκκλησία. Το θέμα είναι πώς θα τους κάνουμε κοινωνούς αυτής της χαράς που δίνει το σωτήριο μήνυμά της και θα τους ενώσουμε με τον Σωτήρα της ψυχής μας. Διότι δρόμος χωρίς Χριστό δεν αντέχεται...

Καλή κι ευλογημένη κατηχητική χρονιά!!!

Εμφανίσεις: 224835
Γίνετε ενεργά η πηγή του Romfea.gr! Στείλτε ειδήσεις και φωτογραφίες που πιστεύετε πως ενδιαφέρουν τους αναγνώστες στο [email protected]
FOLLOW ROMFEA: