Γράφτηκε από τον/την Romfea.gr. 12/10 23:54

byzantinos xoros 3

• Η Χορωδία

Ο «Βυζαντινός Χορός» του Ιερού Ναού Αγίου Διονυσίου Αρεοπαγίτου, Πολιούχου των Αθηνών, αποτελείται κυρίως από σπουδαστές της τάξης του κ. Δεμελή Γεώργιου, της Σχολής του Εκκλησιαστικού Ιδρύματος Βυζαντινής και Παραδοσιακής Μουσικής της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών αλλά και εκλεκτούς φίλους της ψαλτικής τέχνης με σκοπό την προβολή και την διάδοση της. 

Την επιμέλεια του ρεπερτορίου την έχει ο κ. Τρασάνης Χάρης ενώ την διδασκαλία των ύμνων και την διεύθυνση του «Βυζαντινού Χορού» έχει ο κ. Δεμελής Γεώργιος ο οποίος πραγματοποιεί πρόβες σε εβδομαδιαία βάση με σκοπό να συνενώσει αυτούς που πιστεύουν στο όραμα του «Βυζαντινού Χορού», έχοντας ως πυξίδα την φράση του Αριστείδη του Κοϊντιλιανού που μιλά για τα «απόρρητα εν τη μουσική», δηλ ό,τι δεν καθορίζεται γραπτώς «εν ταίς προς αλλήλους ομιλίαις διεσώζοντο».

Κατά παραβολή ο μαθητής της Ψαλτικής τέχνης πρέπει να έχει παρουσία στο ψαλτήρι για να διδαχθεί τα «απόρρητα εν τη μουσική», εν τη Βυζαντινή μουσική!

«Ο θέλων μουσικήν μαθείν και θέλων επαινείσθαι θέλει πολλάς υπομονάς, θέλει πολλάς ημέρας … », νουθετεί προς μαθητάς ο κ. Χρυσάφης ο Νέος (Ακμή περ. 1650 - 1685).

Όχημα για την υλοποίηση του οράματός του, είναι η συστηματική, ερμηνευτική παρουσίαση πολλών ειδών ψαλμωδίας, σπουδαίων μελοποιών της Εκκλησιαστικής μουσικής και παράδοσης.

• Ρεπερτόριο

Μετά από άδεια που παρεχωρήθη από το Διοικητικό Συμβούλιο του «ΕΝ ΑΘΗΝΑΙΣ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΜΟΥΣΙΚΟΦΙΛΩΝ ΚΩΝ/ΠΟΛΕΩΣ» προς τον Χοράρχη του «Βυζαντινού Χορού» κ. Γεώργιο Δεμελή, ο «Βυζαντινός Χορός» ερμηνεύει τα "κατ' ήχον λειτουργικά" του Άρχοντος Πρωτοψάλτου της Μ.τ.Χ.Ε. Βασιλείου Κ. Νικολαίδου από τη σειρά «ΆΠΑΝΤΑ ΤΟΜΟΣ Ε΄ ΑΝΘΟΛΟΓΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΩΝ» έκδοση του «ΕΝ ΑΘΗΝΑΙΣ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΜΟΥΣΙΚΟΦΙΛΩΝ ΚΩΝ/ΠΟΛΕΩΣ ΑΘΗΝΑΙ 2015».

Ως «Λειτουργικά» στην σύγχρονη ψαλτική ορολογία έχει επικρατήσει να λέγονται τα μέλη που εκφωνεί ο «λαός», δηλαδή οι ψάλτες (σε αμοιβαίο διάλογο με τους ιερείς), κατά την κορυφαία στιγμή που τελείται το Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας. [1]

Τα «Λειτουργικά» έχουν ειδικό θεματικό ενδιαφέρον γιατί έχουν ενιαία συνθετική βάση, καθώς μελοποιούνται  όλα στον ίδιο ήχο, με ενιαίο ύφος, κοινό ηχόχρωμα και κοινές επίσης μελωδικές φράσεις. [2]

• Συμμετέχοντες 

 Ιδιαίτερη τιμή για τον «Βυζαντινό Χορό» αποτελεί η παρουσία και η συμμετοχή του Αρχιδιακόνου της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών π. Ιωάννη Μπούτση στις εκφωνήσεις από την Μεγάλη Είσοδο εως το «Άξιον εστίν».

Ο π. Ιωάννης Μπούτσης μέσα απ' το φωνητικό του τάλαντο και την προσωπική του ερμηνευτική αντίληψη μας μεταφέρει στην συγκεκριμένη λειτουργική Ιερή στιγμή, κατά την οποία απαγγέλλονται εκφωνήσεις  από τον Διάκονο και τον Ιερέα και ψάλλονται τα συγκεκριμένα μέλη.

• Βιογραφία Βασιλείου Κ. Νικολαίδου [1915 - 1985] (Μέρος Α΄)

Ο Βασίλειος Κ. Νικολαϊδης γεννήθηκε την 8ην Νοεμβρίου 1915 εν Πικριδίω Κων/πόλεως από τον πρεσβύτερον Καλλίνικον και την πρεσβυτέραν Σουλτάνα Κωτόγλου. Τα εγκύκλια γράμματα τα έμαθε εν Κων/πόλει, εν Φαναρείω, εις στην Πατριαρχικήν Μεγάλην του Γένους Σχολήν, από το Λύκειον της οποίας απεφοίτησε το έτος 1934. 

Αρκετά χρόνια ενωρίτερον ήρχισεν η ψαλτική του διακονία εις τα αναλόγια της Κων/πόλεως. Την έμφυτον κλίσιν του νεαρού εις την Ψαλτικήν Τέχνην φαίνεται πως εκαλλιέργησε με ιδιαίτερον ζήλον ο πατέρας του, Καλλίνικος, ο οποίος υπήρξε καλλιφωνότατος κληρικός.

Έτσι, ο Βασίλειος εις ηλικίαν μόλις οκτώ ετών, το έτος 1923, συνεδέθη με τους Χορούς της Μεγάλης Εκκλησίας, όπου υπηρέτησεν ως α΄ κανονάρχης, επί πρωτοψαλτίας Ιακώβου Ναυπλιώτου (†1942). [3]

• Πατριαρχικό ύφος (Μέρος Α΄)

Ιδιαίτερο γνώρισμα του Πατριαρχικού ύφους, το οποίο αποτελεί συγχρόνως και μεγάλο κεφάλαιο της Ψαλτικής Τέχνης είναι η ορθή απόδοση των σημαδοφώνων της ποιότητας.

Ο τρόπος εκφοράς και ερμηνείας των αχρόνων υποστάσεων σχετίζεται με τη θέση στην οποία βρίσκονται και κυρίως από τους διαφόρους κατά περίπτωση συνδυασμούς με τα σημαδόφωνα της ποσότητας. [4]

Το Πατριαρχικό ύφος διακρίνεται για τον σωστό τονισμό των λέξεων, τη σεμνότητα , τη λιτότητα, τη σοβαρότητα και κυρίως την ιεροπρέπεια του, "μεταδιδόμενο δια ζώσης και μόνο στον Πατριαρχικό Ναό", κατά την ρήση του Κ. Πρίγγου. [5]

Τους ύμνους συνέψαλλαν υπό την διεύθυνση του κ. Δεμελή Γεώργιου οι:

Θεόφιλος Βαϊδάνης

Σπυρίδων Θεοτικός

Ιωάννης Καλλιακμάνης

Εμμανουήλ Καφάτος

Παναγιώτης Κούβελος

Μάριος Λαζαρίδης

Κωνσταντίνος Λαντζόπουλος

Ιωάννης Μουστάκας

Αναστάσιος Μαυρογέννης

Δήμος – Μάριος Μωραϊτάκης

Αργύριος Παπαναστασίου

Αναστάσιος Παυλίδης

Σπυρίδων Περιβολάρης

Αντώνιος Σαμαρτζής

Ηλίας Σαμορέλης

Γρηγόριος Σαχίνογλου

Χάρης Τρασάνης

Μάριος Χαλδούπης


Παραπομπές

[1], [2] Από τη σειρά 7&8 ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΑ ΚΩΝ/ΠΟΛΙΤΩΝ του 20ού αιώνα. Μέρος πρώτο. ΤΑ ΜΕΛΗ ΚΑΙ Η ΕΡΜΗΝΕΙΑΣ ΤΟΥ. Σελ 13, 14. ΜΑΝΟΛΗΣ Κ. ΧΑΤΖΗΓΙΑΚΟΥΜΗΣ. Εκδόσεις ΚΕΝΤΡΟ ΕΡΕΥΝΩΝ & ΕΚΔΟΣΕΩΝ ΑΘΗΝΑ 2003. 

 [3] ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ Κ. ΝΙΚΟΛΑΪΔΗΣ (1915 - 1985). Βιογραφικά στοιχεία. Σελ XΧΙV. ΆΠΑΝΤΑ ΤΟΜΟΣ Ε΄ ΑΝΘΟΛΟΓΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΩΝ εκδόσεις του ΕΝ ΑΘΗΝΑΙΣ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΜΟΥΣΙΚΟΦΙΛΩΝ ΚΩΝ/ΠΟΛΕΩΣ ΑΘΗΝΑΙ 2015. Εμμανουήλ Γ. Ξυνάδας Δρ. Θεολογίας.

[4] ΠΡΟΛΕΓΟΜΕΝΑ ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΓΓΕΛΙΝΑΡΑ. Σελ XV. ΆΠΑΝΤΑ ΤΟΜΟΣ Ε΄ ΑΝΘΟΛΟΓΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΩΝ εκδόσεις του ΕΝ ΑΘΗΝΑΙΣ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΜΟΥΣΙΚΟΦΙΛΩΝ ΚΩΝ/ΠΟΛΕΩΣ ΑΘΗΝΑΙ 2015. Γεώργιος Κ. Αγγελινάρας, Άρχων Μαίστωρ της Μ.τ.Χ.Ε. 

[5] Από τη σειρά 7&8 ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΑ ΚΩΝ/ΠΟΛΙΤΩΝ του 20ού αιώνα. Πατήρ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΤΣΕΤΣΗΣ - ΑΥΤΟΒΙΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΑΝΑΜΝΗΣΕΙΣ. Σελ 28. ΜΑΝΟΛΗΣ Κ. ΧΑΤΖΗΓΙΑΚΟΥΜΗΣ. Εκδόσεις ΚΕΝΤΡΟ ΕΡΕΥΝΩΝ & ΕΚΔΟΣΕΩΝ ΑΘΗΝΑ 2003

ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΣΤΟΛΗ

ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΤΙΤΟΥΡΑ

byzantinos xoros 1

byzantinos xoros 1

byzantinos xoros 1

byzantinos xoros 1

byzantinos xoros 1

byzantinos xoros 1

byzantinos xoros 1

Εμφανίσεις: 300275
Γίνετε ενεργά η πηγή του Romfea.gr! Στείλτε ειδήσεις και φωτογραφίες που πιστεύετε πως ενδιαφέρουν τους αναγνώστες στο [email protected]
FOLLOW ROMFEA: