Γράφτηκε από τον/την Romfea.gr. 28/02 21:28

psaltiki 1

Η τρίτη εκπομπή της Θεματικής ενότητας με τίτλο «Καλλωπισμός και ευπρέπεια του Ιεροψάλτου στο Ιερό Αναλόγιο» φιλοξένησε τον Καθηγητή βυζαντινής μουσικής του Εθνικού Ωδείου και Πρωτοψάλτη κ. Παπαχριστοδούλου Κωνσταντίνο.

Ο Ιερός χώρος του αναλογίου διέπεται από κάποιους άγραφους νόμους τους οποίους καλό είναι να γνωρίζουμε και να διαφυλάττουμε χάριν ευταξίας. Είναι σημαντικό να επισημαίνεται ο ρόλος του Πρωτοψάλτη και του Λαμπαδαρίου καθώς με την κατάλληλη συμπεριφορά τους ενισχύουν θετικά την εικόνα και το ηχητικό αποτέλεσμα μιας λατρευτικής σύναξης.

Καθ' ότι ο χώρος του αναλογίου συγκεντρώνει πολλές φορές περισσότερους ψαλμωδούς από έναν, ο κος Παπαχριστοδούλου μας τονίζει ποια βήματα πρέπει να ακολουθούνται για την διαχείριση διαφόρων φαινομένων όπως, παρεξηγήσεις και φιλονικίες μεταξύ εραστών της ψαλτικής τέχνης οι οποίοι προσεγγίζουν το εκάστοτε αναλόγιο χωρίς πολλές φορές να τηρούν τις απαραίτητες προϋποθέσεις.

Ο Ιεροψάλτης ως μουσικός πρέπει να χειρίζεται την κινησιολογία της χειρός και τους μορφασμούς του προσώπου του κατά την διάρκεια της διεύθυνσης του χορού με ιεροπρέπεια και διακριτικότητα καθώς η τέχνης της χειρονομίας είναι αναγκαία για την καταμέτρηση του χρόνου και την ερμηνεία των ποσοτικών και ποιοτικών χαρακτήρων.

Αναπτύχθηκαν θέματα όπως:

-Πώς διαχειριζόμαστε περιπτώσεις όπου κάποιοι συνάδελφοι προσεγγίζουν το χώρο του αναλογίου χωρίς να τηρούν φωνητικά προσόντα.

-Αν η χρήση του ράσου ως ενδυμασία του ιερού καθήκοντος μας, είναι απαραίτητη κατά την διάρκεια των ιερών ακολουθιών.

-Διευθέτηση του χορού πάνω στο αναλόγιο και μέθοδοι για τον καλύτερο έλεγχο των ψαλμωδών.

-Αν είναι απαραίτητη η χειρονομία κατά την διεύθυνση ενός βυζαντινού χορού πάνω στο αναλόγιο ή σε συναυλιακό χώρο.

-Ποιά η θέση του χοράρχη όταν διευθύνει το χορό. Στο μέσον ή απέναντι από αυτούς;

- Περιπτώσεις που ο Πρωτοψάλτης ή ο Λαμπαδάριος αδυνατούν να διευθύνουν το χορού των ψαλμωδών που έχουν συγκεντρωθεί στο αναλόγιο τους λόγω έλλειψης γνώσης.

-Πως μια μή σωστή τοποθέτηση της φωνής μπορεί να ακυρώσει το φωνητικό προσόν ενός ιεροψάλτη.

-Αν είναι βασικό κριτήριο ο δάσκαλος της ορθοφωνίας να γνωρίζει βυζαντινή μουσική.

-Η ηχογράφηση της φωνής μας κατά την διάρκεια των ακολουθιών ως το μέσον διόρθωσης παντός φωνητικού προβλήματος.

Ο κ. Παπαχριστοδούλου μας διευκρίνισε ότι:

"Ένας καλός ψάλτης δεν είναι απαραίτητα και καλός δάσκαλος"

"Ένας απαίδευτος χορός χρειάζεται πιο έντονη διεύθυνση"

"Ο χοράρχης πρέπει να στέκεται και να διευθύνει απέναντι από τον χορό"

"Μόνος του ο ιεροψάλτης να διευθύνει τον εαυτό του και να κάνει κινήσεις είναι απαράδεκτο."

"Οι πρόβες είναι απαραίτητες για την συνοχή χορού."

"Σε ένα πανηγύρι πάμε για να βοηθήσουμε τον συνάδελφο και δεν είναι απαραίτητο ότι αυτός θα είναι και ένας καλός χοράρχης."

"Οι ιεροψάλτες και οι χοράρχες θα πρέπει να επιδιώκουμε την επιμόρφωση, ούτως ώστε να ανεβάζουμε το επίπεδο το δικό μας και των γύρω μας."

"Οι πλειοψηφία των ψαλτών έχει προβλήματα με την τοποθέτηση και την άρθρωση της φωνής."

"Δεν έχουν όλοι οι άνθρωποι μουσική αντίληψη στον ίδιο βαθμό."

"Ακούμε από πολλούς μαθητές στην προσπάθειά τους να μιμηθούν τον δάσκαλο να μιμούνται και το πρόβλημα που έχει ο δάσκαλος."

Εμφανίσεις: 301515
Γίνετε ενεργά η πηγή του Romfea.gr! Στείλτε ειδήσεις και φωτογραφίες που πιστεύετε πως ενδιαφέρουν τους αναγνώστες στο [email protected]
FOLLOW ROMFEA: