Γράφτηκε από τον/την Romfea.gr. 10/09 12:36

agio potirio

Του Κωνσταντίνου Νούση στην Romfea.gr


Το θέμα μπορεί να μην έτυχε ακόμη ουδεμίας απάντησης, αλλά δεν ξεχάστηκε, εξάπαντος δε δεν δύναται να τεθεί στο περιθώριο.

Πρόκειται, για να υπενθυμίσω, περί μιας περίεργης καινοφανούς ερμηνευτικής προσέγγισης του θέματος της μεταβολής των Τιμίων Δώρων στη Θεία Ευχαριστία από πλευράς ορθοδόξων θεολόγων.

Ο γράφων επικοινώνησε με έγκριτους θεολόγους των ημερών, οι οποίοι κατέθεσαν τη συμφωνία τους με την τροποϋπαρξιακή ερμηνεία είτε ρητώς είτε δια της σιωπής. Βέβαια, έτεροι διαφώνησαν απερίφραστα.

Το όλο θέμα προβλημάτισε τον γράφοντα και άλλους του κύκλου του και έτσι αποφασίστηκε σιωπηρώς η συνέχεια της εξέτασης του προβλήματος.

Στο πλαίσιο ενός άρθρου είναι δύσκολο να αναλυθεί το θέμα εκτενώς. Και ίσως κουραστικό.

Έτσι, μια πληρέστερη πραγμάτευση θα εκδοθεί, συν Θεώ, στο επόμενο τεύχος του περιοδικού της Μητρόπολης Λαρίσης «Αχιλλίου Πόλις».

Προς το παρόν, θα ήθελα να «κλείσω» τον μικρό κύκλο της σχετικής αρθογραφίας που άνοιξε τελευταία με μια ιστορία από το Γεροντικό, ένα βιβλίο που απηχεί την αρχαία ασκητική μας παράδοση και όχι μόνο.

Καθόσον η άσκηση και η πράξη σχετίζονται άμεσα με το δόγμα στην Εκκλησία μας.

Ο όσιος Δανιήλ ο Φαρανίτης αναφέρει σε διήγησή του περί ενός αγιασμένου ασκητού, ο οποίος ωστόσο αμφισβητούσε τη μεταβολή και μιλούσε για τύπο του σώματος και αίματος του Χριστού στην Ευχαριστία.

Οι άλλοι πατέρες της ερήμου, αγωνιώντας για την ψυχή του, προκειμένου να μην πάνε χαμένοι οι κόποι του – βλέπουμε ότι δεν αρκεί προς σωτηρίαν ο ορθός βίος, αλλά και η ορθή πίστη – προσευχήθηκαν και είδε ξεκάθαρα τη μεταβολή.

Κράτησε στα χέρια του ματωμένη σάρκα Χριστού. Και όπως λέει το κείμενο, «ανεώχθησαν αυτών οι οφθαλμοί».

Όπως έγινε και στο Θαβώρ και μετά την ανάσταση στους Εμμαούς κλπ.

Ο Κύριος, για την ασθένεια της φύσης μας, εισέρχεται μέσα μας με τη «μορφή» του άρτου και του οίνου, ενώ κατά φύση πρόκειται για αίμα και σώμα Θεού.

Καλούνται λοιπόν οι τροποϋπαρξιστές ερμηνευτές να απαντήσουν σε πολλά ερωτήματα και αδιέξοδα που έχουν δημιουργήσει και στα οποία έχουν περιπέσει. Εδώ θα αναφέρω μονάχα δύο:

1. Το προαναφερθέν όραμα είναι πλάνη και φαντασία ή η πραγματικότητα; 2. Ποιος άλλος Πατέρας της Εκκλησίας, αρχαίος ή σύγχρονος, μίλησε περί τροποϋπαρξιακής μεταβολής;

Πρόκειται, κατά τη γνώμη μας, ξεκάθαρα για μια επανεμφάνιση του φιλοσοφικού περσοναλισμού, τα απόνερα του οποίου ταλαιπωρούν ακόμη την ορθόδοξη θεολογία των τελευταίων δεκαετιών.

Ας ελπίσουμε ότι σύντομα το ζήτημα θα ξεκαθαρίσει και πιο επίσημα.

Μέχρι τότε προσερχόμαστε στα Μυστήρια με την ακράδαντη πίστη πως είναι όντως και απολύτως Σώμα και Αίμα Χριστού.

Το οποίο είναι αναντικατάστατο σαφέστατα. Σε κάθε άλλη περίπτωση έχουμε σαφή ή υποδόρια υπονόμευση της Ενσάρκωσης.

Εμφανίσεις: 230056
Γίνετε ενεργά η πηγή του Romfea.gr! Στείλτε ειδήσεις και φωτογραφίες που πιστεύετε πως ενδιαφέρουν τους αναγνώστες στο [email protected]
FOLLOW ROMFEA: