Γράφτηκε από τον/την Romfea.gr. Κυριακή, 06 Μαϊος 2018

evangelio kyriakis

Του Αρχιμ. Διονυσίου Καραγιάννη στην Romfea.gr


Τῶν σεπτῶν μυστηρίων ἀκούσωμεν, Ἰωάννου ἡμᾶς ἐκδιδάσκοντος, τὰ ἐν τῇ Σαμαρείᾳ γινόμενα, πῶς γυναικὶ ὡμίλει ὁ Κύριος, ὕδωρ αἰτήσας, ὁ τὰ ὕδατα εἰς τὰς συναγωγάς αὐτῶν συνάξας

Η πέμπτη Κυριακή του Πάσχα είναι η Κυριακή της Σαμαρείτιδος, της μετέπειτα ισαποστόλου Αγίας Φωτεινής στο πηγάδι του Πατριάρχη Ιακώβ. Μία από τις αρχαιότερες πόλεις της υποσχομένης γης ήταν η Σιχέμ, που ονομάζεται επίσης Σικίμα, που βρίσκεται στους πρόποδες του όρους Γεραζήμ.

Εκεί οι Ισραηλίτες είχαν ακούσει τις ευλογίες κατά τις ημέρες του Μωυσή και του Ιησού του Ναυή. Κοντά στην πόλη αυτή, ο Ιακώβ, ο οποίος είχε έρθει από τη Μεσοποταμία το δέκατο ένατο αιώνα πριν από τον Χριστό, αγόρασε ένα κομμάτι γης όπου υπήρχε πηγάδι. Αυτό το πηγάδι, που διατηρήθηκε μέχρι και την εποχή του Χριστού, ήταν γνωστό ως πηγάδι του Ιακώβ. Αργότερα, πριν πεθάνει στην Αίγυπτο, άφησε αυτό το κομμάτι της γης ως ειδική κληρονομιά στον γιό του Ιωσήφ.

Πόσοι ταξιδιώτες πέρασαν από την έρημο και με τα χείλη τους προσέγγισαν αυτό το πηγάδι για να συνεχίσουν στο επόμενο πηγάδι; Πόσες φορές οι Σαμαρείτες επέστρεφαν σε αυτό το πηγάδι για να ικανοποιήσουν τις ανάγκες τους και τις ανάγκες των γειτόνων τους με αυτό το νερό;

Ο ίδιος ο Πατριάρχης Ιακώβ έπινε από αυτό το πηγάδι καθώς και οι μετέπειτα γενεές. Αυτή η πόλη πρίν την πάρουν οι Σαμαρείτες ήταν η ηγετική πόλη του Βασιλείου του Ισραήλ. Την εποχή των Ρωμαίων λεγόταν Νεάπολη. Επίσης ήταν η πόλη στην οποία εισήλθε ο Πατριάρχης Αβραάμ. Σε αυτήν την πόλη ο Ιησούς του Ναυή, απεύθυνε τον τελευταίο λόγο στους Ισραηλίτες. 

Η συνάντηση του Χριστού με την Σαμαρείτιδα, το μεσημέρι, έγινε λόγω της δίψας που είχε ο Χριστός και κάθισε να ξαποστάσει στο πηγάδι του Ιακώβ. Η Σαμαρείτιδα που πήγε να πάρει νερό από το πηγάδι, αναρωτήθηκε πώς ο Χριστός, ως ιουδαίος, καταδεχόταν να μιλήσει σε μια γυναίκα Σαμαρείτιδα. Η συνομιλία τους περιλαμβάνει πολλά πνευματικά θέματα.

Αυτή η μοναδική συνάντηση ανάμεσα στον Χριστό και τη Σαμαρείτιδα μετατρέπεται σε συνάντηση με τον ζωντανό Θεό τόσο για την αμαρτωλή γυναίκα όσο και για ολόκληρο τον κόσμο, καθώς εδώ, στο πηγάδι του διαχρονικού ύδατος, εξασφαλίσθηκε αρχικά η μέχρι τώρα άγνωστη πηγή της Αιώνιας Ζωής.

Εδώ ο Χριστός για πρώτη φορά αποκαλύπτει τον εαυτό του, ότι είναι το ύδωρ το ζών, ο ίδιος αποτελεί το ανεξάντλητο πηγάδι του ζωντανού νερού, που προσφέρει Αιώνια Ζωή. Αυτή η πηγή δεν μπορεί να ξεραθεί και να στερέψει ποτέ, ούτε επίσης να την δηλητηριάσει κανείς, γιατί είναι ύδωρ θεϊκό. Αυτή η πηγή στη γή είναι η Εκκλησία του Θεού και το ύδωρ το ζων είναι η δύναμη της χάριτος του Θεού, που συγχωρεί, φωτίζει και αγιάζει κάθε άνθρωπο που έρχεται σε αυτήν.

Ο Χριστός, ο Θεάνθρωπος, ήρθε στον κόσμο για να μας δώσει ύδωρ θεϊκό και να μας λυτρώσει από τον θάνατο. Φυτεύει μια νέα πίστη στους ανθρώπους, μια νέα πορεία, ένα νέο προσανατολισμό, που δεν ανήκει, ούτε στους Εβραίους, ούτε σε κανένα άλλο έθνος. Πολλοί λαοί, όπως και οι Εβραίοι ανέμεναν αιώνες την έλευση του Μεσσία.

Ο Χριστός αποκαλύπτεται ότι είναι ο Μεσσίας, αυτός που περίμεναν, και το φανερώνει σε μια γυναίκα που δεν γνώριζε την αλήθεια και είχε κακή φήμη. Οι Σαμαρείτες δεν γνώριζαν τον Αληθινό Θεό, αλλά η πίστη τους ζούσε, αν και αδέξια και ασυνείδητη. Το ζήτημα του τόπου και του τρόπου λατρείας του Θεού έζησε ακόμα και στην καρδιά μιας απλής Σαμαρείτιδας γυναίκας.

Οι Εβραίοι και οι Σαμαρείτες, που ζούσαν κοντά, δεν επικοινωνούσαν μεταξύ τους. Αλλά για τον Σωτήρα Χριστό και τη διδασκαλία Του, δεν υπάρχει ούτε Έλληνας ούτε Εβραίος, ούτε δούλος, ούτε ελεύθερος. Υπάρχει το πρόσωπο, στην καρδιά του οποίου απευθύνεται η αγάπη Του.

Η αγάπη του Χριστού είναι τόσο προφανής ώστε κάθε είδους εθνικιστική αντίληψη ή μίσος, εξαφανίζεται. Από εδώ και στο εξής, όχι στην Ιερουσαλήμ, όπου λάτρευαν το Θεό οι Ιουδαίοι, ούτε στο όρος Γεραζήμ, όπου οι Σαμαρείτες συγκεντρώνονταν, ούτε στην Αθήνα στο βωμό του άγνωστου Θεού, αλλά εκεί που υπάρχει ανθρώπινη καρδιά και αναζητεί κοινωνία μαζί του.

Αυτήν την αναζήτηση και την κοινωνία με το Θεό, ο Χριστός την ονομάζει δίψα, δίψα για αλήθεια, δίψα για θεό, δίψα για ζωή, δίψα για νερό. Το ύδωρ το ζων λοιπόν, είναι η μοναδική πηγή που μπορεί να ικανοποιήσει αυτήν την πνευματική δίψα του ανθρώπου, του πνεύματός του, των ανησυχιών του.

Αυτά είναι τα λόγια του Χριστού, που ως ποταμοί ξεχύνονται και πλημμυρίζουν την ανθρώπινη καρδιά. Η Σαμαρείτιδα πίστεψε, και αμέσως έγινε η πηγή του ζωντανού νερού για τους άλλους.

Αφήνοντας πίσω της όλες τις φροντίδες της ζωής της, ξεχνώντας την ανάγκη της για νερό, έφερε μια μαρτυρία για το θαύμα που της είχε αποκαλυφθεί στην πόλη και οι κάτοικοί της ήρθαν στην πηγή του ζωντανού ύδατος στον Χριστό.

Ο Σωτήρας του κόσμου, ο Χριστός, είναι ο ίδιος χθές, σήμερα, και για πάντα. Αλλά γιατί αυτή η Πηγή της Ζωής, αρχαία στο χρόνο, σήμερα παραμένει ξεχασμένη και απορρίπτεται από πολλούς;

Σήμερα τα λόγια του Σωτήρα Χριστού που είναι ο Δρόμος, η Αλήθεια και η Ζωή παραμένουν από πολλούς ανθρώπους ανήκουστα, μη εκτιμώμενα, ίσως και απαράδεκτα. Ο Χριστός εξήγησε τον καιρό εκείνο στους Εβραίους και η εξήγηση, γιατί πρόκειται για την απορία του ανθρώπου, παραμένει σε ισχύ για όλες τις εποχές. Δεν μπορούσαν να πιστέψουν γιατί μιλούσε μόνο για την αλήθεια.

Ο Θεός είναι πάντα μαζί μας, αλλά δεν πάνε πάντοτε όλοι στον Θεό. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο παραμένει πάντα ένας πραγματικός κίνδυνος για μας, δηλαδή να είμαστε στο πηγάδι της ζωής, αλλά να παραμένουμε νεκροί.

Να είμαστε στο ζωντανό νερό, αλλά να παραμένουμε διψασμένοι. Να είμαστε κοντά στη χάρη, αλλά να παραμένουμε χωρίς την χάρη. Δεν υπάρχει ιδιαίτερος χρόνος ή ειδικές συνθήκες για την λατρεία του Θεού ή για μια ζωή με το Θεό, αλλά πάντα και σε όλες τις περιπτώσεις μια αυθεντική ζωή κοντά στο Θεό συνίσταται στο να έχουμε την ανησυχία μας για τη σωτηρία που φωτίζεται από το φως της αληθείας κάθε στιγμή. Αμήν


Οίκος του Όρθρου της Εορτής

Εμφανίσεις: 300709
Γίνετε ενεργά η πηγή του Romfea.gr! Στείλτε ειδήσεις και φωτογραφίες που πιστεύετε πως ενδιαφέρουν τους αναγνώστες στο [email protected]
FOLLOW ROMFEA: