Γράφτηκε από τον/την Romfea.gr. 05/12 10:51

anastasimatarion“…οι παραπάνω εκδόσεις, αποτελούν τη γνήσια έκφραση και αποτύπωση του Αναστασιματαρίου του Πέτρου, παρά το ότι και μεταξύ αυτών παρατηρούνται μερικές, ασήμαντες όμως, μικροδιαφορές, που αφορούν κυρίως την ανά­λυση της ενέργειας κάποιων χαρακτήρων ποσότητας και ποιότητας...”

Έχοντας κατά νου τα παραπάνω λόγια του Άρχοντος Μαΐστορος της Μ.τ.Χ.Ε Γεωργίου Χατζηθεοδώρου, ο οποίος και προλογίζει, μόλις κυκλοφόρησε το “Αναστασιματάριον Πέτρου του Πελοποννησίου, αναθεωρημένο και συμπληρωμένο με πρωτοεκδιδόμενο υλικό, από τον Μαμάη Μιχαήλ, Α’ Ψάλτη Καθεδρικού Ι.Ν. Αγίας Γλυκερίας Γαλατσίου και συνεργαζόμενο καθηγητή βυζαντινής μουσικής του Εκκλησιαστικού Ιδρύματος Βυζαντινής και Παραδοσιακής Μουσικής της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών.

Κύρια πηγή της νέας έκδοσης είναι η ιστορική έκδοση του Αναστασιματαρίου του Πέτρου Εφεσίου (1820), μαθητή των τριών Διδασκάλων, η οποία συμπεριλαμβάνεται αυτούσια (εκτός από τα αναστάσιμα εξαποστειλάρια).

Συμπληρώθηκε με Θεός Κύριος, Υπακοή, Αναστάσιμο κανόνα και «Τιμιωτέρα» από την έκδοση των Μουσικοδιδασκάλων (Μουσική Βιβλιοθήκη – 1869). Επίσης, με τα υπόλοιπα σύντομα μαθήματα του Αναστασιματαρίου -σύντομα κεκραγάρια, στιχηρά εσπέρια, δοξαστικά, απόστιχα, πασαπνοάρια και Αίνους- από το μέχρι σήμερα ανέκδοτο χειρόγραφο σύντομο Αναστασιματάριο σε εξήγηση Γρηγορίου Πρωτοψάλτου.

Το τελευταίο βρίσκεται στην συλλογή χειρογράφων της Ευξείνου Λέσχης Ποντίων Ναούσης -χ/φ 236-, μετά από την ευγενική άδεια του Προέδρου και του Διοικητικού Συμβουλίου της Λέσχης. Κρίνεται αξιοσημείωτο ότι το παραπάνω χειρόγραφο δεν περιλαμβάνει τα σύντομα μέλη που υπάρχουν στις παραπάνω δύο κλασικές έντυπες εκδόσεις, πράγμα που καταδεικνύει την συμπληρωματικότητά και την ενότητά τους ως προς τη παράδοση του Πέτρου.

Εκτός από τα Κεκραγάρια του Πέτρου του Βυζαντίου που υπάρχουν στην ιστορική έκδοση του Εφεσίου, προσετέθησαν και του διδασκάλου Πέτρου, από το χειρόγραφο «αργοσύντομο» Αναστασιματάριο σε εξήγηση Γρηγορίου Πρωτοψάλτου (Mingana 8). Αξιοσημείωτη είναι, επίσης, η συμπερίληψη των αναστάσιμων του βαρέως ήχου εκ του Ζω, σε τρόπο δηλαδή «πρωτόβαρυ», όπως υπάρχουν στο προαναφερθέν και πρωτοδημοσιευτο χειρόγραφο σύντομο αναστασιματάριο του Πέτρου, -χ/φ 236.

Όσον αφορά τα εωθινά δοξαστικά, συμπεριελήφθησαν του Πέτρου όπως ακριβώς υπάρχουν στην έκδοση του Εφεσίου, και επιπλέον οι εκδοχές αυτών από την Μουσική Βιβλιοθήκη.

Οι εν λόγω εκδοχές τιτλοφορούνται «Πέτρου Πελοποννησίου», ωστόσο παρουσιάζουν διαφορές σε σχέση με τις πρώτες, συγκεκριμένα είναι περισσότερο «τονισμένες». Πιθανότατα πρόκειται για διασκευές των μουσικοδιδασκάλων – επιμελητών της έκδοσης του Αναστασιματαρίου του 1869 και παρατίθενται εδώ προς διάσωσή τους.

Επιπλέον, προκειμένου να καταστεί το βιβλίο εύχρηστο και πλήρες ως προς τις δύο κύριες ασματικές ακολουθίες μιας εκκλησιαστικής ημέρας -δηλαδή τον εσπερινό και τον όρθρο, προσετέθησαν οι σύντομες δοξολογίες κατ’ ήχον του διδασκάλου Πέτρου, όπως επίσης και αυτές του Μανουήλ Πρωτοψάλτου από τη Μουσική Πανδέκτη (1850), ως μια από τις πιο καθιερωμένες σήμερα σειρές σύντομης δοξολογίας.

Από τεχνικής απόψεως, για την διευκόλυνσή του σπουδαστή ή του σχετικά άπειρου ιεροψάλτη, όλα τα περιεχόμενα μέλη επισημαίνονται ανάλογα με το αν ανήκουν στον α’ και τον β’ χορό.

Επιπλέον, αναγράφονται οι τρίσημοι και, σε ορισμένες περιπτώσεις οι τετράσημοι ρυθμικοί πόδες, και έχουν προστεθεί παραπομπές που αφορούν βασικότατες διατάξεις του τυπικού, χωρίς η παρούσα έκδοση να γίνεται εξαντλητική: πρόκειται για τις ισχύουσες για μια συνηθισμένη Αναστάσιμη Εκκλησιαστική ημέρα -εσπερινός και όρθρος.

Πέραν αυτού, όλοι οι στίχοι που προηγούνται των στιχηρών περιλαμβάνονται με μουσικό τονισμό εφόσον βρίσκονταν έτσι στις ιστορικές εκδόσεις, διαφορετικά παρατίθενται ως κανονικό κείμενο. Επιπλέον, έγινε ταύτιση του ποιητικού κειμένου με αυτό των λειτουργικών βιβλίων της Αποστολικής Διακονίας της Εκκλησίας της Ελλάδος.

Οι μουσικοί χαρακτήρες σχεδιάστηκαν από τον επιμελητή για την έκδοση αυτή, και γενικά έγινε προσπάθεια η εμφάνιση του βιβλίου να είναι μεν κοντά στα σημερινά πρότυπα, να ταιριάζει δε με την καθιερωμένη αισθητική των λειτουργικών βιβλίων. Για τον σκοπό αυτό σχεδιάσθηκαν αποκλειστικά για την έκδοση αυτή διακοσμήσεις με εικόνες και εκκλησιαστικά μοτίβα, έγινε χρήση κόκκινου χρώματος στα αρχιγράμματα των τροπαρίων, στους τίτλους των τροπαρίων, σε επεξηγηματικές φράσεις και στην αρχή των στίχων.

Το βιβλίο διατίθεται αποκλειστικά από τον επιμελητή. Σελίδες 656, τιμή 15 ευρώ. ISMN: 979-0-9016149-0-1.

Στοιχεία επικοινωνίας: Μαμάης Μιχαήλ, Ναυπλίου 27, 13461, Ζεφύρι. 6973496730, Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

anastasim1

anastasim2

Εμφανίσεις: 300562
Γίνετε ενεργά η πηγή του Romfea.gr! Στείλτε ειδήσεις και φωτογραφίες που πιστεύετε πως ενδιαφέρουν τους αναγνώστες στο [email protected]
FOLLOW ROMFEA: