Γράφτηκε από τον/την Romfea.gr. 08/05 20:53

apokalypsi 2

Δημήτρης Μαυρόπουλος | Εκδόσεις Δόμος | Προδημοσίεση


Ανήμερα της μνήμης του Αγίου Ιωάννου του Θεολόγου προδημοσιεύουμε ένα μικρό απόσπασμα από τον πρόλογο του νέου βιβλίου του Δημήτρη Μαυρόπουλου, που θα κυκλοφορήσει στα τέλη του τρέχοντος μηνός!

Η Αποκάλυψη γράφτηκε στο τέλος του 1ου αιώνα. Συγγραφέας είναι ο ευαγγελιστής Ιωάννης, ο απόστολος του Χριστού. Όταν γράφεται το βιβλίο, αυτός ο τρόπος γραφής, είναι γνωστός και οικείος στους ανθρώπους.

Ήδη από τον 2ο π.Χ. αιώνα έχουν αρχίσει να παρουσιάζονται κείμενα που προσπαθούν να περιγράψουν γεγονότα πολύ δυνατά, ιδίως γεγονότα που έχουν άμεση σχέση με το βίωμα των ανθρώπων, αλλά και καταστάσεις μεταφυσικού περιεχομένου, με εικόνες που έχουν αποκαλυπτικό χαρακτήρα, δηλαδή μυστικό χαρακτήρα (με την έννοια της μυήσεως σε κάτι άρρητο).

Χρησιμοποιούν το σχήμα της υπερβολής και δημιουργούν εικόνες. Οι εικόνες είναι αναγνώσιμες από τους ανθρώπους της εποχής εκείνης, τις αντιλαμβάνονται.

Όσα περιγράφει δεν είναι πράγματα που θα συμβούν κάποτε, είναι πράγματα που συμβαίνουν συνεχώς. Ο διαρκής πόλεμος των εχθρών του Χριστού εναντίον Του και εναντίον της Εκκλησίας Του, συμβαίνει διαρκώς.

Ο πόλεμος αυτός ξεκινάει και πριν την ενανθρώπηση του Κυρίου. Είναι ο πόλεμος ανάμεσα σ’ αυτά που ονομάζει ο απόστολος Παύλος «ο κόσμος τούτος» και «ο κόσμος του Θεού». Το περιεχόμενο της Αποκάλυψης μας περιγράφει ποια είναι η διαρκής ιστορία της Εκκλησίας.

Μ’ αυτά δεν θέλω να πω ότι δεν υπάρχει έσχατο μέλλον, αυτό που αποκαλούμε Δευτέρα Παρουσία και που ομολογούμε στο Σύμβολο της Πίστεώς μας.

Θέλω να πω ὅτι αυτός ο καιρὸς των εσχάτων δεν μετράει με τους χρονικούς προσδιορισμούς που μετράμε εμείς τη φθορά μας και τον θάνατό μας. Δεν είναι ο καιρός του κόσμου τούτου.

O τόπος στoν oποίο ψηλαφούμε αυτή την πραγματικότητα της Εκκλησίας είναι η θεία Λειτουργία.

Η θεία Λειτουργία μας βοηθάει, όπως μας την εκτυλίσσουν οι Πατέρες μας, να καταλάβουμε τι σημαίνει αυτό το «εδώ και τώρα και όχι ακόμα». Αυτή η Δευτέρα Παρουσία του Κυρίου συμβαίνει τώρα, αλλά επίσης δεν έχει συμβεί ακόμα. Αυτή η συνθήκη συμβαίνει σε κάθε θεία Λειτουργία, και αυτή τη συνθήκη περιγράφει η Αποκάλυψη.

Το περιεχόμενο της Αποκάλυψης θα μπορούσε να χωριστεί σε τρία μέρη, σαφώς διακριτά μεταξύ τους:

• Το πρώτο μέρος καταγράφει την κατάσταση της Εκκλησίας, δηλαδή τη σχέση που έχει ο λαός του Θεού, με εσωτερικούς και με εξωτερικούς εχθρούς.

• Το δεύτερο μέρος, το πιο παρεξηγημένο, ίσως και το πιο δύσκολο, περιγράφει έναν διαρκή πόλεμο εναντίον της Εκκλησίας, όχι έναν πόλεμο που θα γίνει, αλλά έναν πόλεμο που γίνεται. Άλλωστε η Αποκάλυψη στις εσωτερικές της μαρτυρίες δεν μιλάει για μακρινούς καιρούς, αλλά για χρόνο λειτουργικό, που πάντα είναι σύγχρονος: «έρχομαι ταχύ», «έρχομαι εν τάχει», «ιδού καιρός».

Οι συνέπειες αυτού του πολέμου είναι η θλίψη, το μαρτύριο, ο θάνατος. Όλα αυτά τελειώνουν με «τον στέφανον της δόξης» που απονέμει ο Κύριος. Αυτός ο στέφανος της δόξης είναι η ένωση με τον Χριστό.

• Το τρίτο μέρος της Αποκάλυψης είναι ακριβώς αυτή η ένωση Χριστού και Εκκλησίας που περιγράφεται ως ιερός γάμος. Η ανθρώπινη φύση του Χριστού ενώνεται με την ανθρώπινη φύση του ανθρώπου. Από τη μια είναι η Νύμφη, η Εκκλησία, και από την άλλη είναι ο Νυμφίος, ο Χριστός.

Η Αποκάλυψη τους τελευταίους δύο αιώνες έγινε ένα παρεξηγημένο βιβλίο και πολύ λίγοι ανατρέχουν σ᾿ αυτήν. Μελετάμε όλα σχεδόν τα άλλα βιβλία της Καινής Διαθήκης αλλὰ σπάνια μελετάμε την Αποκάλυψη.

Κι όμως, είναι ένα από τα σημαντικότερα βιβλία, και μάλιστα ένα από τα πιο τρυφερά βιβλία. Είναι ένα βιβλίο που περικλείει χαρά μεγάλη μέσα του. Παρά τις υπερβολικές εικόνες που περιέχει, είναι ένα ποίημα, που μας εξαγγέλλει την παρουσία του Λόγου του Θεού.

Σημαντικό στοιχείο που χαρακτηρίζει την Αποκάλυψη, είναι ο ευχαριστιακός χαρακτήρας του περιεχομένου της.

Η Αποκάλυψη περιγράφει την εμπειρία της θείας Ευχαριστίας, που είναι η ένωση, η κοινωνία με το σώμα και με το αίμα του Χριστού. Κάθε φορά που τελείται το μυστήριο της θείας Ευχαριστίας έχουμε ημέρα Κυριακή, έχουμε ημέρα του Κυρίου, είναι παρών ο Κύριος, γι’ αυτό ο λειτουργικός χρόνος φεύγει από την αυτονομία των παρόντων και συνδέεται με τα μέλλοντα ως Κυριακή ημέρα.

Γιατί γράφτηκε αυτό το βιβλίο; Θα αρκούσε η φράση που έχει η ίδια η Αποκάλυψη: γράφτηκε για να μάθουμε όλοι «α δει γενέσθαι εν τάχει», αυτά που πρόκειται να συμβούν συντομότατα. Τι είναι αυτά που πρόκειται να συμβούν συντομότατα; Οι διωγμοί; Η νίκη εναντίον του Αντιχρίστου;

Οι θλίψεις, οι ταλαιπωρίες; Ίσως είναι λίγα για να γραφτεί αυτό το βιβλίο. Κάτι πιο δυνατό πρέπει να συμβεί εν τάχει, δηλαδή στη ζωή του κάθε πιστού. Κι αυτό είναι ένας γάμος. Μας καλεί να πραγματοποιήσουμε έναν γάμο.

Οι διωγμοί έχουν αρχίσει ήδη. Από την εποχή που ζει ο Χριστός ξεκινούν οι διωγμοί, με πρωτομάρτυρα τον Στέφανο.

Άλλο πρέπει να ενδιαφέρει τώρα τον Χριστιανό: αν ὑπάρχει τρόπος να πραγματοποιήσει μια ζωή εκτός φθοράς και θανάτου. Και αυτό μπορεί να το πραγματοποιήσει εν τάχει.

Έξι αιώνες περίπου πριν από τη γέννηση του Ιησού τοποθετείται η συγγραφή ενός βιβλίου που περιέχεται στην Αγία Γραφή: είναι το γνωστό Άσμα Ασμάτων.

Τι είναι αυτό το βιβλίο; Είναι ένα ερωτικό τραγούδι. Μια κοπέλα τραγουδάει την αγάπη της, τον έρωτά της, για έναν άνδρα, κι ένας νέος άνδρας τραγουδάει την αγάπη του για αυτήν την κοπέλα.

Οι Χριστιανοί είδαν εκεί το πρότυπο της σχέσης Χριστού-Εκκλησίας. Στο Άσμα Ασμάτων δεν φτάνουν στην τελική ένωσή τους οι δύο νέοι. Την τραγουδούν, την λαχταρούν, θέλουν ο ένας να βρεθεί στην αγκαλιά του άλλου, αλλά οι φύλακες, οι γονείς, οι καταστάσεις, δεν τους αφήνουν.

Περιγράφεται μια λαχτάρα που δεν φτάνει σε τέλος. Η Αποκάλυψη είναι η απάντηση στο Άσμα Ασμάτων. Στην Αποκάλυψη πάλι έχουμε ένα ερωτικό τραγούδι.

Μια γυναίκα λαχταράει την ένωσή της με έναν άνδρα. Ο δράκοντας προσπαθεί να της πάρει τον καρπό αυτής της ένωσης, δεν την αφήνει να ενωθεί με τον Νυμφίο της, την αναγκάζει να καταφύγει στην έρημο.

Τελικά όμως ο Νυμφίος της προσφέρει την αγκαλιά του και τελείται ο ιερός γάμος. Έτσι τελειώνει η Αποκάλυψη: με την τέλεση του μυστηριακού γάμου μεταξύ της γυναίκας-Εκκλησίας και του Νυμφίου-Χριστού, ο οποίος χαρακτηρίζεται «εσφαγμένον Αρνίον», δηλαδη εκείνος ο άνδρας που μαρτύρησε για την αγαπημένη του.

Γι᾿ αυτό γράφτηκε η Αποκάλυψη, για να μας πει ότι ταχύτατα μπορούμε όλοι να πραγματοποιήσουμε αυτή την ένωση Χριστού και Εκκλησίας, ο καθένας ως μέλος του σώματος του Χριστού, ως μέλος της Εκκλησίας του, η οποία δεν είναι αφηρημένη κατάσταση αλλά σύνολο προσώπων που τους ενώνει η παρουσία του Αγίου Πνεύματος. Γράφτηκε για να εξαγγελθεί το διαρκώς αληθές, που είναι ο Χριστός.

Δεν υπάρχει άλλο βιβλίο στην Καινὴ Διαθήκη που να έχει τόσο έντονο χριστολογικό χαρακτήρα, τόσο μονοσήμαντη αναφορό μόνο στον Χριστό.

Γράφτηκε για να μας βάλει στο μεγάλο δίλημμα: με τον κόσμο ή με τον Χριστό;

Τελικά η Αποκάλυψη θα μπορούσε να μας οδηγήσει σε μια επανεύρεση της ευχαριστιακής διάστασης του εκκλησιαστικού μας βίου.

Δημήτρης Μαυρόπουλος | Σχόλια στην Αποκάλυψη του Ιωάννη | Εκδόσεις Δόμος

Κυκλοφορεί στα τέλη Μαϊου σε όλα τα βιβλιοπωλεία!

Πληροφορίες: Εκδόσεις Εν Πλω, 210 32 26 343

apokalypsi 1

Εμφανίσεις: 301509
Γίνετε ενεργά η πηγή του Romfea.gr! Στείλτε ειδήσεις και φωτογραφίες που πιστεύετε πως ενδιαφέρουν τους αναγνώστες στο [email protected]
FOLLOW ROMFEA: