Γράφτηκε από τον/την Romfea.gr. 25/10 11:12

hilarion56

Του Αιμίλιου Πολυγένη


Την αναγνώριση της Αυτοκεφάλου Εκκλησίας της Ουκρανίας από τον Αρχιεπίσκοπο Κύπρου Χρυσόστομο Β' σχολίασε σε συνέντευξή του στο ρωσικό πρακτορείο «RIA Novosti» ο Σεβ. Μητροπολίτης Βολοκολάμσκ κ. Ιλαρίωνας.

Ο Σεβασμιώτατος εξέφρασε την βαθιά του θλίψη για το ατυχές γεγονός τονίζοντας πως η αντίδραση της Εκκλησίας της Ρωσίας θα αποφασισθεί από την Ιερά Σύνοδο.

«Πιστεύω ότι ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου θα διαγραφεί από τα δίπτυχα της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, δηλαδή, η μνημόνευσή του κατά τη Θεία Λειτουργία θα διακοπεί, έως ότου διευκρινιστούν όλες οι περιστάσεις του συμβάντος» - τόνισε σε άλλο σημείο ο Σεβασμιώτατος.

Στην συνέχεια ο Μητροπολίτης Βολοκολάμσκ διευκρίνισε ότι η διακοπή της ευχαριστιακής κοινωνίας δεν θα αφορά το σύνολο της Εκκλησίας της Κύπρου.

«Δεν είναι μυστικό ότι υπέστη πίεση από τον Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως» - τόνισε χαρακτηριστικά ο Σεβασμιώτατος, ενώ υπογράμμισε: «Υπήρξε πίεση από τις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής, όπου ενδιαφέρονται να αποδυναμώσουν τη Ρωσική Εκκλησία».

Ακολουθεί η μετάφραση της συνέντευξης από την Romfea.gr

Σεβασμιώτατε, πώς θα αντιδράσει η Ρωσική Εκκλησία στην αναγνώριση των Ουκρανών σχισματικών από τον Αρχιεπίσκοπο Κύπρου;

Λυπούμαστε βαθιά για αυτό το ατυχές γεγονός. Η απόφαση θα ληφθεί από την Ιερά Σύνοδο.

Ωστόσο, πιστεύω ότι ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου θα διαγραφεί από τα δίπτυχα της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, δηλαδή, η μνημόνευσή του κατά τη Θεία Λειτουργία θα διακοπεί, έως ότου διευκρινιστούν όλες οι περιστάσεις του συμβάντος.

Αυτό σημαίνει το τέλος της ευχαριστιακής κοινωνίας με ένα συγκεκριμένο πρόσωπο – όχι με την Εκκλησία της Κύπρου καθαυτήν.

Θα είναι σημαντικό να καταλάβουμε: το έκανε από μόνος του ή με τη συγκατάθεση της Ι. Συνόδου;

Τα ελληνικά μέσα ενημέρωσης γράφουν ότι το έκανε χωρίς τη συγκατάθεση της Ι. Συνόδου.

Υπό ποιες συνθήκες πραγματοποιήθηκε αυτή η μνημόνευση;

Γράφουν ότι ο Αρχιεπίσκοπος, μαζί με τον Μητροπολίτη Πάφου, χειροτόνησαν τον Επίσκοπο Αρσινόης κ. Παγκράτιο, ο οποίος εξελέγη από τη Ι. Σύνοδο στη θέση του βοηθού Επισκόπου της Ι. Μητροπόλεως Πάφου.

Παρόντες ήταν (αλλά δεν λειτουργούσαν) κάποιοι άλλοι Επίσκοποι της Εκκλησίας της Κύπρου. Μερικοί από αυτούς έφυγαν από τον Ι. Ναό, όταν άκουσαν το όνομα του επικεφαλής των Ουκρανών σχισματικών από το στόμα του Αρχιεπισκόπου.

Πώς εξηγείτε αυτήν την απόφαση του Αρχιεπισκόπου;

Δεν είναι μυστικό ότι υπέστη πίεση από τον Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως, ο οποίος ενδιαφέρεται πολύ για το όπως τουλάχιστον μία ακόμη Εκκλησία να αναγνωρίσει την παράνομη πράξη του.

Υπήρξε πίεση από τις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής, όπου ενδιαφέρονται να αποδυναμώσουν τη Ρωσική Εκκλησία και να αντιταχθεί ο Ελληνικός κόσμος στον Σλαβικό κόσμο.

Θα μπορούσε η πρόσφατη επίσκεψη του Πατριάρχη Αλεξανδρείας στην Κύπρο να έχει επηρεάσει τον Αρχιεπίσκοπο Κύπρου; Άλλωστε, αυτός επίσης αποφάσισε να μνημονεύσει τον Επιφάνιο από μόνος του, χωρίς την έγκριση της Ι. Συνόδου του.

Αυτό δεν μπορεί να αποκλειστεί.

Ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου είχε προηγουμένως μιλήσει όχι και τόσο φιλικά για τη Ρωσική Εκκλησία και τον Πατριάρχη Μόσχας. Για παράδειγμα, σε μια συνέντευξη, διηγήθηκε τη συνομιλία του με τον Πατριάρχη Κύριλλο ως εξής: «Θέλει να είναι ο πρώτος. Του είπα ότι ποτέ δεν θα είσαι ο πρώτος. Κατά τη διάρκεια των τελευταίων δεκαεπτά αιώνων, ο Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως έχει αναγνωριστεί ως ο πρώτος μεταξύ όλων των Ορθόδοξων Προκαθημένων. Πρέπει να το καταλάβετε αυτό». Πώς μπορείτε να το σχολιάσετε;

Μπορείτε να φανταστείτε ότι μια τέτοια συνομιλία πραγματικά έχει πραγματοποιηθεί; Ήμουν παρών σε όλες τις συναντήσεις του Πατριάρχη Κυρίλλου με τον Αρχιεπίσκοπο Χρυσόστομο, και αυτός ποτέ δεν είπε κάτι τέτοιο.

Μια τέτοια συνομιλία θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί μόνο στη φαντασία του Αρχιεπισκόπου, διότι, –πρώτον– δεν θα τολμούσε ποτέ να το πει κατά πρόσωπον στον Πατριάρχη Μόσχας, ακόμα κι αν το σκεφτόταν, και –δεύτερον– η Ρωσική Εκκλησία δεν αξίωνε ποτέ τα πρωτεία στον Ορθόδοξο κόσμο...

Έχουμε ένα επίσημο έγγραφο «Η θέση του Πατριαρχείου Μόσχας στο θέμα του πρωτείου στην Οικουμενική Εκκλησία», που εγκρίθηκε από την Ι. Σύνοδο το 2013.

Εκεί γράφεται ξεκάθαρα ότι από τον 11ο αιώνα «μέχρι και σήμερα, το πρωτείο τιμής στην Ορθόδοξη Εκκλησία σε παγκόσμιο επίπεδο ανήκει στον Πατριάρχη της Κωνσταντινούπολης ως τον πρώτο μεταξύ ίσων Προκαθημένων των Τοπικών Ορθόδοξων Εκκλησιών».

Ποιες θα είναι οι συνέπειες αυτής της απόφασης για τις σχέσεις μεταξύ της Ρωσικής και της Κυπριακής Ορθόδοξης Εκκλησίας;

Θα συνεχίσουμε να έχουμε κοινωνία με όλους τους Επισκόπους που δεν αναγνωρίζουν την προσωπική απόφαση του Αρχιεπισκόπου.

Ο Ρωσικός λαός ήταν πάντα κοντά στον Κυπριακό λαό, οι προσκυνητές μας θα συνεχίσουν να επισκέπτονται τα Ιερά Προσκυνήματα εκείνων των Ι. Μητροπόλεων της Εκκλησίας της Κύπρου, οι επικεφαλής των οποίων θα παραμείνουν σε κοινωνία με τη Ρωσική Εκκλησία.

Αλλά πάνω απ' όλα για εμάς είναι η ενότητα της Εκκλησίας μας και η σταθερή διατήρηση της δογματικής διδασκαλίας και της κανονικής παράδοσης της Αγίας Ορθοδοξίας.

Το γεγονός ότι οι μεμονωμένοι Ιεράρχες και ακόμη και οι Προκαθήμενοι των Εκκλησιών παραβιάζουν τους Ι. Κανόνες μας προκαλεί λύπη.

Αλλά δεν μπορούμε και δεν θα θυσιάσουμε την Ορθοδοξία και τους Ι. Κανόνες. Και θα διατηρήσουμε σταθερά την ενότητα της Εκκλησίας μας.

Εμφανίσεις: 301895
Γίνετε ενεργά η πηγή του Romfea.gr! Στείλτε ειδήσεις και φωτογραφίες που πιστεύετε πως ενδιαφέρουν τους αναγνώστες στο [email protected]
FOLLOW ROMFEA: