Γράφτηκε από τον/την Romfea.gr. 25/05 22:37

ekklisies 5

Γράφει ο π. Ηλίας Μάκος στην Romfea.gr


Αρκετές παλαιές και ιστορικές ορθόδοξες εκκλησίες της Αλβανίας, παραμένουν εγκαταλελειμμένες, εξαιτίας της πολύχρονης παραμέλησης των αρχών, καθώς δεν έχουν αποδοθεί στην Ορθόδοξη Εκκλησία, που έχει κάνει ένα ευρέων διαστάσεων ουσιαστικό ανακαινιστικό έργο, με αποτέλεσμα τα σπάνια έργα τέχνης, που αυτές περιέχουν, να μένουν απροστάτευτα.

Ωστόσο, τελευταίως, το Ινστιτούτο Πολιτιστικών Μνημείων της Αλβανίας, προκειμένου να διατηρηθούν κάποιοι ναοί-μνημεία και να προσελκυθούν τουρίστες, προχωρά στη μελέτη αποκατάστασης εκκλησιών της μεταβυζαντινής περιόδου.

Να διευκρινισθεί ότι οι ναοί αυτοί είναι περιουσιακό στοιχείο της Εκκλησίας, που δεν της έχει παραχωρηθεί ακόμη.

Το 1967, ο Χότζα κατάργησε κάθε μορφής θρησκεία στη χώρα και προέβη στην πρωτοφανή απόφαση να επιβάλει στην Αλβανία τον αθεϊσμό. Άλλωστε, ο Χότζα, είχε καταφέρει να επιβληθεί ο ίδιος ως ο «θεός», τον οποίο θα σέβονταν όλοι οι Αλβανοί.

Ο Χότζα κατέστρεψε τη δεκαετία του 1960 αρκετές εκκλησίεςς και πολλά τζαμιά, ωστόσο ορισμένες δεν γκρεμίστηκαν καθώς εκτίμησε την απαράμιλλη ομορφιά και αρχαιολογική αξία τους.

Οι ειδικοί του Ινστιτούτου Πολιτιστικών Μνημείων προγραμματίζουν την ανακαίνιση ενός από τους πρώτους μεταβυζαντινούς ναούς στην Αλβανία, του Αγίου Νικολάου στο χωριό Σέλτσαν του Ελμπασάν, όπου εντόπισαν διαθρωτικά και άλλα προβλήματα.

Ο ναός περιλαμβάνει τοιχογραφίες του σημαντικού το 16ο αιώνα αγιογράφου της περιοχής Ονουφρίου.

Δεν ήταν απλώς δάσκαλος της νωπογραφίας και των εικόνων, αλλά ήταν και ο πρώτος που εισήγαγε ένα νέο χρώμα στην αγιογραφία, το γυαλιστερό κόκκινο, που οι Γάλλοι ονομάζουν «Κόκκινο του Ονούφριου».

Ο Ονούφριος εισήγαγε επίσης ένα κάποιο ρεαλισμό και ένα βαθμό ατομικότητας στην έκφραση των προσώπων.

Εξάλλου το Ινστιτούτο Πολιτιστικών Μνημείων συνέταξε τη μελέτη «παρεμβάσεις συντήρησης και αποκατάστασης των αγιογραφιών της εκκλησίας της Παναγίας στην Κοσίνα Πρεμετής», που εγκρίθηκε από το Εθνικό Συμβούλιο Αποκατάστασης.

Οι "Θυμωμένοι Θησαυροί"

Στο Εικονογραφικό Μουσείο Ονουφρίου στο Μπεράτι (πρόκειται για τον καθεδρικό ναό του Αγίου Νικολάου, που έχει αναστηλωθεί και αποτελεί τώρα μουσείο αφιερωμένο στον αγιογράφο Ονούφριο), εκτίθενται, με τον τίτλο οι «Θυμωμένοι Θησαυροί», 13 πρωτότυπες εικόνες, που δεν έχουν ξαναπαρουσιαστεί, οι οποίες αποδίδονται σε αγιογράφους της «Σχολής Μπερατίου».

Πρόκειται για αγιογραφική σχολή, που επηρεάστηκε από την τεχνική του Ονουφρίου και την συγκρότησαν ο γιος του Νικόλαος, ο Ιωάννης, συνεργάτης του τελευταίου, αργότερα ο Ονούφριος ο Κυπριώτης και άλλοι ανώνυμοι, που αγιογράφησαν ναούς σε διάφορες περιοχές της Αλβανίας.

Η έκθεση αυτή αποτελεί συνεργασία του Μουσείου και της Περιφερειακής Διεύθυνσης Πολιτιστικής Κληρονομιάς στο Μπεράτι.

Αποκατάσταση της «Δεήσεως»

Οι ειδικοί στο Ινστιτούτο Μνημείων Πολιτισμού, τον Απρίλιο-Μάιο του 2019, έκαναν παρεμβάσεις αποκατάστασης στην εικόνα "Δέησις", η οποία αποτελεί μέρος της έκθεσης Μεσαιωνικής Τέχνης στο Εθνικό Ιστορικό Μουσείο Κορυτσάς.

Είναι έργο ανώνυμου αγιογράφου και η δημιουργία της χρονολογείται το 1761.

Στο εργαστήριο αποκατάστασης της Μητρόπολης Κορυτσάς, έγινε απολύμανση της εικόνας, ενοποιήθηκε το ξύλο και ενσωματώθηκαν τα δύο κατεστραμμένα τμήματα.

ekklisies 5

ekklisies 5

ekklisies 5

ekklisies 5

ekklisies 5

ekklisies 5

ekklisies 5

ekklisies 5

ekklisies 5

ekklisies 5

ekklisies 5

ekklisies 5

ekklisies 5

ekklisies 5

ekklisies 5

ekklisies 5

ekklisies 5

ekklisies 5

Εμφανίσεις: 301189
Γίνετε ενεργά η πηγή του Romfea.gr! Στείλτε ειδήσεις και φωτογραφίες που πιστεύετε πως ενδιαφέρουν τους αναγνώστες στο [email protected]
FOLLOW ROMFEA: