Γράφτηκε από τον/την Romfea.gr. 29/11 21:00

monastiko tamasos proti 1

Σήμερα συνεχίστηκαν οι εργασίες του 2ου Μοναστικού Συνεδρίου στο Συνοδικό του Μετοχίου της Ιεράς Μονής Κύκκου «Άγιος Προκόπιος» στη Λευκωσία με τις υπόλοιπες 3 συνεδρίες.

Στην τρίτη συνεδρία προέδρευσε ο ομότιμος καθηγητής Νίκος Νικολαΐδης και προσκάλεσε στην έδρα τους ομιλητές της συνεδρίας, τον Θεοφιλέστατο Επίσκοπο Μοζαϊσκυ, κ. Λεωνίδα, τον Θεοφιλέστατο Επίσκοπο Ηλιουπόλεως κ. Αλέξιο και τον Θεοφιλέστατο Επίσκοπο Λήδρας κ. Επιφάνιο.

Ο Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Μοζαϊσκυ, κ. Λεωνίδας, ανέφερε το θέμα: “Η παράδοση των Στάρετς και οι πνευματικοί άθλοι των Νεομαρτύρων της μονής Όπτινα.

Σε όλη την ομιλία του επισήμανε παραδείγματα Αγίων Γερόντων της Όπτινα που αντιστάθηκαν άφοβα, σθεναρά και ηρωικά εναντίον της κρατικής εξουσίας που απειλούσε και τη Ρωσική Εκκλησία.

Οι Γέροντες της Όπτινα κατέχουν ιδιαίτερη θέση λόγω της αδιάκοπης πείρας που μεταδίδεται για χρόνια από τον δάσκαλο στο μαθητή - διάδοχο.

Διευκρίνισε ότι έγιναν διάφορες έρευνες κατά τα έτη 2002-2007 σχετικά με τους Μοναχούς της Όπτινα και αποκαλύφθηκαν άγνωστες έως τότε πτυχές της ιστορίας της ερήμου της Όπτινα των καιρών των αθεϊστικών διωγμών.

Οι διωγμοί αυτοί κατά των πιστών επί σοβιετικής εξουσίας, ξεπερνούσαν τους διωγμούς των χριστιανών από τη Ρωμαϊκή αυτοκρατορία του 3ου - 4ου αιώνα μ.Χ. Η σοβιετική εξουσία πολεμούσε κι αυτή το Θεό, ανάγκαζε τους χριστιανούς να απαρνηθούν την πίστη τους, να προδώσουν, να συκοφαντήσουν, να διαβάλουν.

Αυτό που βοηθούσε τους Πατέρες της Όπτινα ήταν η ταπεινότητά τους. Το 1927 είχαν αρχίσει οι μαζικές συλλήψεις στο Κοζέλσκ και τη δεκαετία του 1930 έκλεισαν όλες οι ορθόδοξες εκκλησίες, εκτός από εκείνη του Ευαγγελισμού, οπότε οι μοναχοί συγκεντρώνονταν σε ιδιωτικά σπίτια για την προσευχή και την τέλεση Ιερών Ακολουθιών.

Αργότερα, η σοβιετική εξουσία έθεσε νόμους που στερούσαν τα πολιτικά δικαιώματα του κλήρου και επέβαλλαν αβάσταχτο φόρο. Το 1937 - 1938 πραγματοποιήθηκαν πολλές συλλήψεις και μαζικές εκτελέσεις μοναχών σε όλη τη χώρα.

Παρόλα αυτά όμως οι Μοναχοί της Όπτινα δεν ψευδομαρτύρησαν, δεν συμβιβάστηκαν με τις παράνομες ανακρίσεις, και ηρωικά αντιστέκονταν με κάθε τρόπο υποστηρίζοντας την Εκκλησία. Πολλοί από αυτούς έγιναν νεομάρτυρες.

Επισήμανε, επίσης, ότι το 2016 με ευλογία του Αγιώτατου Πατριάρχη Μόσχας και πασών των Ρωσιών Κύριλλου, καθιερώθηκε ο εορτασμός της Σύναγης όλων των Αγίων της Ερήμου της Όπτινα.

Η εορτή αυτή τιμάται στις 24 Οκτωβρίου, ημέρα μνήμης του Αγίου Λέοντα, του πρώτου Γέροντα της Όπτινα.

Στην ομιλία του ο Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Ηλιουπόλεως, κ. Αλέξιος, αναφέρθηκε στο θέμα των “πνευματικών άθλων Νεομαρτύρων και Ομολογητών της Ρωσικής Εκκλησίας - φωτεινά παραδείγματα”.

Παρόλο που οι “λύχνοι του πνεύματος”, δηλαδή οι μοναχοί που καθοδηγούσαν πνευματικά στα χρόνια των διωγμών κατά της Εκκλησίας τον 20ο αιώνα, ήταν πάρα πολλοί, ο Επίσκοπος Αλέξιος περιορίστηκε στη διήγηση για την πνευματική διδασκαλία μερικών αδελφών της μονής του Αγίου Δανιήλ κατά τα έτη 1920 - 1930 και στη μεταπολεμική περίοδο.

Αρχικά επισήμανε ότι η ανδρώα Μονή του Αγίου Δανιήλ, ήταν η αρχαιότερη στη Μόσχα και ιδρύθηκε στα τέλη του 8ου αιώνα μ.Χ., βιώνοντας την ακμή, την καταστροφή και την αναγέννηση.

Στη συνέχεια τόνισε ότι ο λόγος που διατηρήθηκε ακέραια η μοναστική ζωή, οφειλόταν στον επίσκοπο Θεόδωρο, ο οποίος από την 1η Μαΐου του 1917 που χειροτονήθηκε ηγούμενος της Μονής του Αγίου Δανιήλ, άναψε τη φλόγα για την ποιμαντική διακονία στον κόσμο, σε σημείο που η Μονή έγινε το κέντρο ολόκληρης της Ορθόδοξης Ρωσίας, παρά τις μάχες που έδινε με τον αθεϊσμό της νέας εξουσίας στη Ρωσία, με το γνωστό Διάταγμα διαχωρισμού της Εκκλησίας από το κράτος.

Η Μονή κατέστη καταφύγιο ορθοδόξων πιστών για προσευχή, εξομολόγηση, παρηγοριά, στήριξη και συμβουλή.

Η Αδελφότητα του Αγίου Δανιήλ φημιζόταν για τους πνευματικούς της, που κρατούσαν άσβεστη τη φλόγα της πίστεως όσο η εξουσία αντιστεκόταν στην εκκλησία, προσπαθώντας να παρασύρει κυρίως τη νεολαία. Στη συνέχεια, ανέφερε τους πιο γνωστούς πνευματικούς της Μονής του Αγίου Δανιήλ, για τους οποίους έμαθαν μέσα από αναμνήσεις των πνευματικών τέκνων, καθώς κι από τις ανακριτικές υποθέσεις των ετών 1920 - 1930.

Αυτοί ήταν οι Αρχιμανδρίτες Συμεών (Χολμογκόροφ), Πολύκαρπος (Σολοβιόφ), Στέφανος (Σαφόνοφ), Σεραφείμ και ο ιερομόναχος Παύλος (Τροίτσνι), για τους οποίους αναφέρθηκε ξεχωριστά επισημαίνοντας βιογραφικά τους στοιχεία και πνευματικές τους αρετές που τους βοήθησαν να διατηρήσουν την ορθόδοξη πίστη, τόσο τη δική τους, όσο και των υπόλοιπων χριστιανών.

Υποστήριξε ότι υπήρξαν φωτεινά παραδείγματα, διότι μέσα από όλες αυτές τισ δυσκολίες των διωγμών, ηρωικά συνέχιζαν τις προσευχές τους, τις εξομολογήσεις πιστών, απαντούσαν γραπτώς σε απορίες χριστιανών και αποτελούσαν το στήριγμα και το πρότυπο των χριστιανών.

Ο Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Λήδρας, κ. Επιφάνιος, ανέφερε το θέμα “της υποδοχής και της πνευματικής αγωγής των αρχαρίων Μοναχών στα Μοναστήρια σήμερα”.

Αρχικά αναφέρει ότι για να ακολουθήσει κάποιος τον μοναχισμό πρέπει να έχει κλίση, την εσωτερική παρόρμηση στην καρδιά του.

Μόλις αισθανθεί ασφάλεια αποκαλύπτει τον πόθο του στον ηγούμενο της μονής και ακολουθεί συνάντηση μαζί τους για να υπάρξει εκ των προτέρων πνευματική σχέση.

Ο υποψήφιος μοναχός παρακινείται να επισκέπτεται το μοναστήρι, να του εξηγούν για τον τρόπο προσευχής, τον τρόπο που πρέπει να εργάζεται με άλλους μοναχούς, είτε στην Εκκλησία, είτε στο μαγειρείο, είτε στην τράπεζα, είτε στους κήπους.

Μέσα από τον μικρό κόπο που χρειάζεται για τις εργασίες αυτές, αλλά και την ανταπόκριση που δείχνει ο υποψήφιος, φαίνονται τα στοιχεία του εσωτερικού του κόσμου.

Στη συνέχεια, ότι αφού ο υποψήφιος μοναχός πάρει την τελεσίδικη απόφαση να εγκαταβιώσει στο μοναστήρι, πρέπει οπωσδήποτε να τακτοποιήσει όλες τις εκκρεμότητες που έχει στον κόσμο, όπως είναι τα περιουσιακά του στοιχεία, η παραίτηση του από την εργασία του, να πραγματοποιήσει ταξίδια και επισκέψεις, εάν είναι παντρεμένος και ζει η σύζυγος να πάρει την έγγραφη και ενυπόγραφη συγκατάθεση της και αν έχει παιδιά, θα πρέπει αυτά να είναι ενήλικα ή και αποκατεστημένα οικογενειακά και επαγγελματικά.

Παράλληλα επεξήγησε ότι ο ηγούμενος πρέπει να μάθει στον υποψήφιο μοναχό τις βασικές αρχές της μοναχικής ζωής, δηλαδή την εμπιστοσύνη στον προεστώτα, την καθαρά εξομολόγηση (εξαγόρευση λογισμών), την υπακοή, όπου αυτές οι τρεις διδασκαλίες προηγούνται των υπολοίπων, διότι οδηγούν στην αρετή της αγιότητος.

Επίσης, τόνισε ότι χρειάζεται εμψύχωση και χρόνος του υποψηφίου από τον ηγούμενο. Ολοκληρώνοντας, επισήμανε ότι ο κάθε πνευματικός πατέρας και ηγούμενος μιας Μονής, συμπάσχει και συγκακουχείται με τον ποίμνιο του.

Στην τέταρτη συνεδρία προέδρευσε ο ομότιμος καθηγητής Χρήστος Οικονόμου και προσκάλεσε στην έδρα τους ομιλητές της συνεδρίας, τον Πανοσιολογιώτατο Αρχιμανδρίτη Νεκτάριο Γκέρμαν, τον Πανοσιολογιώτατο Αρχιμανδρίτη Βαρνάβα Κουσιάππα και τον Πανοσιολογιώτατο Αρχιμανδρίτη Γρηγόριο Ιωαννίδη.

Αρχικά, ο Πανοσιολογιώτατος Αρχιμανδρίτης Βαρνάβας Κουσιάππας, ανέφερε ως θέμα της ομιλίας του, τους “ Όσιους και Ομολογητές της Ιεράς Μητροπόλεως Ταμασού και Ορεινής”.

Aρχικά επισήμανε ότι η περιοχή Ταμασού αποτέλεσε τόπο διαμονής αναχωρητών και ερημιτών από τους Αποστολικούς και Βυζαντινούς χρόνους, διότι ήταν ήσυχη και ασφαλής περιοχή και διέφευγαν οι Όσιοι στα υπάρχοντα σπήλαια, μετατρέποντας τα σε ασκητήρια.

Στη συνέχεια, διευκρίνισε ότι πληροφορίες για τους όσιους αυτούς βρίσκουμε στις αγιολογικές πηγές, στις αρχαιολογικές έρευνες και στην προφορική παράδοση που επικράτησε από γενιά σε γενιά. Παράλληλα, ανέφερε τους Άγιους και Όσιους που έζησαν στην περιοχή της Μητροπόλεως Ταμασού, ξεκινώντας από τον αρχαιότερο γνωστό ασκητή, τον όσιο Θεόδωρο, που ήταν μαθητής του Αγίου Ηρακλειδίου και συνακόλουθος του Μνάσωνα, όπου οι τρεις τους συνεργάστηκαν για τον εκχριστιανισμό της περιοχής της Ταμασού.

Στα όρη της περιοχής Αχεράς εγκαταστάθηκαν οι Όσιοι Ηλιόφωτος, Αυξουθένιος, Επαφρόδιτος και Ευθένιος που ονομάστηκαν “όσιοι Ηλιόφωτες”, από το όνομα του γέροντος της συνοδείας τους, του οσίου Ηλιόφωτου.

Επίσης, ο Όσιος Κουρνούτας έζησε σε περιοχή πολύ κοντινή με τον Όσιο Πανηγύριο τον Πρεσβύτερο, ενώ στο χωριό Ανάγυια, ασκητέψαν οι Όσιοι Νόμων και Βηχιανός. Στην περιοχή του Λυθροδόντα ασκήτεψαν πέντε Όσιοι αναχωρητές, ο Ιωσήφ, ο Θέλθας, ο Ιωάννης, ο Ευφράσιος (Φράσης - Ευράσιος) και ο Ευτύχιος.

Στο χωριό Λυθροδόντας, ασκήτεψε ο Όσιος Θεράποντας, ενώ σε λαξευτό σπήλαιο κοντά στο χωριό Βαβατσινιά, έζησε ο Όσιος Γεώργιος, που ονομάστηκε όσιος Γεώργιος ο Βαβατσινιώτης και απέναντι από το χωριό Φτερικούδι ασκήτεψε ο ερημίτης Όσιος Αββακούμ. Στους Οσίους ασκητές περιλαμβάνονται και οι Όσιοι Νεόφυτος, Προκόπιος και Ιγνάτιος, κτήτορες της Μονής της Παναγίας του Μαχαιρά, που έφυγαν από την Παλαιστίνη λόγω των Αγαρηνών επιδρομέων και κατέφυγαν στην Κύπρο.

Ολοκληρώνοντας την ομιλία του, τόνισε ότι οι Όσιοι Αναχωρητές της Μητροπολιτικής Περιφέρειας Ταμασού είναι περισσότεροι από όσους ανέφερε, διότι πολλοί καλύφθηκαν από τη λήθη του χρόνου και επίσης δεν είναι γνωστή καμία Οσία ασκήτρια στην περιφέρεια από τις υπάρχουσες πηγές.

Ο Πανοσιολογιώτατος Αρχιμανδρίτης Γρηγόριος Ιωαννίδης, ανέφερε στην ομιλία του το θέμα την “ιστορική εξέλιξη των Ακολουθιών του Ημερονυκτίου” κάνοντας μια ιστορική αναδρομή των λειτουργικών κειμένων από τους Σαββαΐτες πατέρες του 6ου αιώνα μέχρι σήμερα.

Στη συνέχεια αναφέρθηκε στο κατεξοχήν λειτουργικό βιβλίο της ημερονυκτίου ακολουθίας, το Ωρολόγιο, αναλύοντας την προέλευση και την χρήση του εντός της λειτουργικής ζωής της εκκλησίας. Στην ομιλία του συνέχισε με την ιστορικοφιλολογική ανάλυση των ακολουθιών των 24 Ωρών, της Στουδίτικης σύνθεσης ασματικής κωνσταντινουπολίτικης καθεδρικής τάξης και της Νεο-σαββαΐτικης σύνθεσης.

Σημαντικό κομμάτι της ομιλίας ήταν η ανάλυση των ακολουθιών του ημερονυκτίου και της εξέλιξης τους μέσα στους αιώνες. Τέλος, ο π. Γρηγόριος, ολοκλήρωσε την ομιλία του αναφέροντας τις έντυπες λειτουργικές εκδόσεις της Ορθοδόξου Εκκλησίας.

Στην ομιλία του ο Πανοσιολογιώτατος Αρχιμανδρίτης Νεκτάριος Γκέρμαν, αναφέρθηκε στο θέμα των “έργων του Οσίου Παϊσίου Βελτσκόφσκυ, σύμφωνα με τις διασωθείσες αγιοπατερικές παραδόσεις”.

Αρχικά τόνισε ότι ο ίδιος ο όσιος Παΐσιος συνέγραψε τη βιογραφία του και αργότερα ασχολήθηκαν κι άλλοι, όπως ο μαθητής του, ο ιερομόναχος Μητροφάνης, μετέπειτα Μητροπολίτης Ολτεντίας.

Στη συνέχεια, επισήμανε ότι όσιος Παΐσιος γεννήθηκε στην Ουκρανία, στις 21 Δεκεμβρίου του 1722 και ονομαζόταν αρχικά Πέτρος. Ο πατέρας του ήταν ιερέας και αργότερα η μητέρα του έγινε μοναχή και ονομάστηκε Ιουλιανή. Όταν έγινε τεσσάρων ετών πέθανε ο πατέρας του κι αργότερα πέθαναν και τα δυο αδέλφια του, ο επτάχρονος Θεόδωρος και ο μεγαλύτερος αδελφός, ο Ιωάννης που ήταν κληρικός.

Παράλληλα, διευκρίνισε ότι μετά το θάνατο του πατέρα του και των αδελφών του, η μητέρα του ζήτησε από τον τότε Μητροπολίτη του Κιέβο να επικυρωθεί η διαδοχή του ιδίου στη θέση του πατέρα του, στον καθεδρικό ναό της Πολτάβας, όπως κι έγινε. Από μικρός επιθυμούσε να γίνει μοναχός και μαζί με τους φίλους του συζητούσαν για τον Μοναχισμό. Επίσης, υπήρξε ο δημιουργός της βυζαντινής ησυχαστικής πνευματικότητας, τόσο στον σλαβικό, όσο και στον ρουμάνικο κόσμο, καθιστώντας τον ως ίνδαλμα πνευματικού ανθρώπου.

Καταλήγοντας, ανέφερε ότι πήγε στο Άγιο Όρος και πολλοί υπήρξαν μαθητές του, κυρίως Σλάβοι και Ρουμάνοι, καθώς και Έλληνες. Ο όσιος Παΐσιος επέμενε και σεβόταν την ελληνική γλώσσα λόγω των μεταφράσεων των Πατερικών συγγραμμάτων. Κοιμήθηκε στις 15 Νοεμβρίου του 1794.

Στην τέταρτη συνεδρία προέδρευσε Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Σιατογκόρσκυ, κ. Αρσένιος και προσκάλεσε στην έδρα τους ομιλητές της πέμπτης συνεδρίας, τον Πανιερώτατο Μητροπολίτη Μόρφου, κ. Νεόφυτο και την Οσιολογιωτάτη Μοναχή Μαρία, Καθηγουμένη της Ιεράς Μονής της Αγίας Ελισάβετ της Πριγκιπίσσης Γερμανίας.

Στην ομιλία του, ο Πανιερώτατος Μητροπολίτης Μόρφου, κ. Νεόφυτος, ανέφερε το θέμα του “ νου στην στην Ορθόδοξη θεραπευτική”.

Αρχικά επισημαίνει ότι ο νους του ανθρώπου μεταβάλλεται και εισέρχεται σε τρεις νοητούς τόπους, στο κατα φύσιν, όπου αντιλαμβάνεται τα πάθη του και εξομολογείται για τις αμαρτίες του, στο παρά φύσιν, που ξεχνά την δικαιοσύνη του Θεού και πολεμάει τους ανθρώπους θεωρώντας ότι τον αδικούν, και στο υπέρ φύσιν, όπου βρίσκει τους καρπούς τους Αγίου Πνεύματος. Οπότε, ο νους είναι ελεύθερος να κινείται ανάλογα με τις επιθυμίες του, είτε προς την αμαρτία, είτε προς τους ανθρώπους, είτε προς τον Χριστό.

Στη συνέχεια, διευκρινίζει ότι όταν ο νους ασθενεί, σκοτίζεται όλη η ψυχή του ανθρώπου και αρρωσταίνει ο νους όταν οργιάζουν τα πάθη και ψάχνει να βρει παρηγοριά.

Ο νους καθαρίζεται από τα πάθη με την μετάνοια και μόνο ο γρήγορος κατα Θεώ νους μπορεί να κρίνει την πλάνη από την αλήθεια. Παράλληλα, ανέφερε τα πρακτικά κάθαρσης του νου, όπως αυτά ορίζονται από την Εκκλησία και τους Πατέρες.

Ο νους θεραπεύεται μέσα από τις νηστείες, τις αγρυπνίες, την εγκράτεια, την ησυχία και την προσευχή και απομακρύνονται οι ακάθαρτοι λογισμοί. Στην θεραπεία του νου βοηθάει η γνήσια φιλανθρωπία, η ελεημοσύνη, η ταπείνωση, η απλότητα, η ακτημοσύνη, η απροϋπόθετη και ανυπόκριτη αγάπη, η μνήμη θανάτου, όπου βοηθά να αντιληφθεί ο νους την ματαιότητα για τα εφήμερα που αγωνιά ο άνθρωπος.

Επίσης, τόνισε ότι για την Ορθόδοξη Εκκλησία, ο αυθεντικός φυσικός άνθρωπος είναι ο Άγιος. Αυτός για τους Πατέρες είναι ο υγιής άνθρωπος, που μέσα του ενοικεί το Άγιο Πνεύμα.

Όλες οι ευχές και προσευχές της Εκκλησίας μας είναι ψυχοθεραπευτικές, διότι βοηθούν τον ανθρώπινο νου να ξεφύγει από τα αισθητά. Ολοκλήρωσε την ομιλία του με λόγια του Αγίου Νεκτάριου που ήθελε να συγχωρέσει τους άλλους πέρα από κάθε λογική και πικρία.

Η Οσιολογιωτάτη Μοναχή Μαρία, Καθηγουμένη της Ιεράς Μονής της Αγίας Ελισάβετ της Πριγκιπίσσης Γερμανίας, στην ομιλία της με θέμα την “αποστολή του Γυναικείου Μοναχισμού στον σύγχρονο κόσμο”, ανέφερε ότι η γυναικεία και ανδρική αποστολή των μοναχών, δεν διαφέρει σε τίποτα, καθώς έχουν τα ίδια καθήκοντα και τις ίδιες υποχρεώσεις.
Αρχικά υπενθύμισε τα λόγια του Αποστόλου Παύλου ότι για το Θεό όλοι είναι ίσοι ανεξαρτήτως φύλου. Στη συνέχεια επισήμανε ότι ο γυναικείος μοναχισμός έχει τις ρίζες του στην Αίγυπτο, όπου υπήρχε γυναικείο μοναστήρι.

Παράλληλα, διευκρίνισε ότι στη σημερινή εποχή συναντούν περισσότερο τη μορφή του κοινοβιακού τρόπου ζωής στα γυναικεία

μοναστήρια, όπου τοποθετούνται οι σχέσεις Θεού και ανθρώπου. Ο σύγχρονος άνθρωπος επηρεάζεται κυρίως από την υπερβολική χρήση του διαδικτύου, υποτασσόμενος στον εγωισμό του και στην αδυναμία συγκέντρωσης προσοχής.

Οι μοναχές αγωνίζονται ενάντια στο πάθος του εγωισμού με την πραγματική αγάπη προς το Θεό και τον άνθρωπο.

Επίσης, επισήμανε τις συμβουλές του Απόστολου Παύλου για υπακοή, αγνότητα και εκούσια φτώχεια, καθώς και τις τρεις υποσχέσεις των μοναχών, την υπακοή, την αγνότητα και την ακτημοσύνη, που αποτελούν το φάρμακο του σύγχρονου ανθρώπου κατά της υπερηφάνειας, της ακολασίας και της απληστίας.

Η υπακοή γεννά την ταπεινότητα, η εγκράτεια κυριαρχεί το πνεύμα και η ακτημοσύνη γιατρεύει την απληστία.

Πολύ σημαντικό είναι ότι όποιος επισκέπτεται τα μοναστήρια, γίνεται μάρτυρας του εργατικού και υπομονετικού τρόπου ζωής των μοναχών, τους οποίους έχει ως πρότυπο προς μίμηση.

Ανέφερε ακόμη, ότι στις γυναικείες μονές υπάρχει περιποιημένος εξωτερικός χώρος, εγκάρδια φιλοξενία και ταπεινός λόγος που προδιαθέτει εμπιστευτική συζήτηση και μητρική νουθεσία.

Καταλήγοντας, ανέφερε ότι στη Ρωσία, μετά τη σοβιετική ερείπωση, προσπάθησαν να αναγεννήσουν τις πνευματικές παραδόσεις και να αποκαταστήσουν τα κατεστραμμένα μοναστήρια και τους ναούς.

Πολλά γυναικεία μοναστήρια μεριμνούν για τα γηροκομεία, τα ορφανοτροφεία, τις ψυχιατρικές κλινικές, ενώ σήμερα σε πολλά ρωσικά μοναστήρια πραγματοποιούνται εκπαιδευτικά και επιμορφωτικά προγράμματα και λειτουργούν θεολογικές σχολές.

Με ολοκλήρωση του συνεδρίου εκφράστηκαν ευχαριστίες από τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Σιατογκόρσκυ, κ. Αρσένιο, τον Πανιερώτατο Μητροπολίτη Κύκκου και Τηλλυρίας, κ. Νικηφόρο και τον Πανιερώτατο Μητροπολίτη Ταμασού και Ορεινής, κ. Ησαΐα, όπου αντάλλαξαν ευχές και συμβολικά δώρα.

Σήμερα το απόγευμα θα γίνει επίσκεψη των επίσημων προσκεκλημένων και συνέδρων στο Μητροπολιτικό μέγαρο της Μητροπόλεως Ταμασού και Ορεινής στο Επισκοπειό, όπου θα τελεστεί Αρχιερατικός Εσπερινός και ακολούθως θα παρατεθεί επίσημο δείπνο.

ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΕΤΙΚΟ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΥΛΙΚΟ:

Εμφανίσεις: 222211
Γίνετε ενεργά η πηγή του Romfea.gr! Στείλτε ειδήσεις και φωτογραφίες που πιστεύετε πως ενδιαφέρουν τους αναγνώστες στο [email protected]
FOLLOW ROMFEA: