Γράφτηκε από τον/την Romfea.gr. Σάββατο, 24 Φεβρουαρίου 2018

nistiaw

Γράφει ο π. Διονύσιος Καραγιάννης στην Romfea.gr


Η Περίοδος νηστείας, κατανύξεως και προσευχής είναι η περίοδος αυτή της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής, μια περίοδος ιδιαίτερα ασκητική, κλήση προς αυτήν και προτροπή, όπως ο υμνογράφος αναφέρει «το στάδιον των αρετών ηνέωκται, οι βουλόμενοι αθλήσαι εισέλθετε».

Πολλά είναι βέβαια τα θέματα και πολλές οι υπομνήσεις της ασκητικής και νηπτικής θεολογίας περί της νηστείας και της ωφελείας της.

Ο Άγιος Θεόδωρος ο Στουδίτης (Κατήχηση 33) περιγράφει την Σαρακοστή ως ένα λιμάνι χωρίς καταιγίδες, στο οποίο όλοι οι άνθρωποι ταξιδεύουν και απολαμβάνουν μια πνευματική ηρεμία.

Η Σαρακοστή, δεν είναι μόνο σωτήρια περίοδος για τους μοναχούς και κληρικούς αλλά και για όλους τους πιστούς κάθε ηλικίας. Σε κάθε έναν ανήκει η σωτηρία, σε κάθε έναν αναλογεί το δικό του ξεχωριστό μέρος, ο δικός του προσωπικός αγώνας στην περίοδο αυτή.

Συνεχίζοντας ο Άγιος μας αναφέρει ότι η διδασκαλία της Εκκλησίας και οι υπομνήσεις των κληρικών και μοναχών στην Σαρακοστή είναι, προτροπές και οδηγίες για κάθε έναν ξεχωριστά, ακριβώς όπως όσοι αγωνίζονται στο στάδιο χρειάζονται μια υποστήριξη από τους συν-νηστεύοντας, και περισσότερο όπως οι γλύπτες έχουν την ανάγκη από τις παρατηρήσεις των δασκάλων τους έτσι και οι κληρικοί ενθαρρύνουν για την παραγωγή αγαθών και καλών καρπών.

Την νηστεία πρέπει να την υποδεχόμαστε με χαρά και απλότητα, χωρίς θλίψη για την στέρηση κάποιων αρτύσιμων φαγητών.

Όμως ενώ μπορεί να υπάρχει ένας ενθουσιασμός, μια συναισθηματική και ψυχολογική πρόκριση, που μπορεί να είναι ανώδυνη και αποδεκτή, όπως φαίνεται σε πολλούς πιστούς και κληρικούς, επισημαίνει ο Άγιος ότι η νηστεία δεν είναι μόνο σωματική αλλά και πνευματική.

Είναι αποχή από τα τρόφιμα αλλά και αποχή από κάθε κακό. Η νηστεία και η περίοδος αυτή της Σαρακοστής, που κάποιοι προσπαθούν να κάνουν όσο πιο αυστηρή νηστεία, σε μία εγωιστική απομίμηση της νηστείας των ασκητών, αποτυγχάνουν προκαταβολικά να επιτύχουν και τα ωφέλιμα αλλά και τους καλούς και αγαθούς καρπούς της, όταν αυτή η προσπάθεια στηρίζεται στην απελπισία, αδράνεια, ζήλια, διαμάχες, που σαν φίδια είναι κρυμμένα στον εσώτερο εαυτό μας.

Η νηστεία της Σαρακοστής γίνεται κατά την περίοδο της άνοιξης, μια εποχή που ανθίζουν τα πάντα, μια εποχή που στα χωράφια, αρχίζουν να φυτρώνουν οι καρποί, και οι γεωργοί αρχίζουν να τα σπέρνουν.

Όμως σε αυτά τα χωράφια φυτρώνουν και αγκάθια και τριβόλια και χρειάζεται καθαρισμός.

Έτσι, συνεχίζει ο Άγιος Θεόδωρος ο Στουδίτης (Κατήχηση 31) να μας προτρέπει ότι και το σώμα μας κατά την περίοδο αυτή της άνοιξης θέλει και ζητά τροφή αρκετή, και πρέπει να προσέξουμε να του δίνουμε την απαραίτητη ποσότητα, γιατί από εκεί γεννιούνται τα πάθη και οι αμαρτίες.

Με την νηστεία το σώμα μας αποβάλει την ροπή προς την αμαρτία και συνεχίζει την κάθαρσή του.

Άλλωστε μας λέει ο Άγιος ότι αυτοί οι καρποί και η ωφέλεια της νηστείας είναι και για την αποταμίευσή της.

Οι χριστιανοί έχουμε πατρίδα την άνω Ιερουσαλήμ και στόχο την απόκτηση της Βασιλείας του Θεού. Συγκεντρώνουμε από τους καρπούς της νηστείας, εφόδια και αγαθά για να μπορέσουμε να γίνουμε πολίτες της.

Αυτή η αποταμίευση της νηστείας, είναι για εκείνα που ο Θεός ετοίμασε στην βασιλεία Του, για πράγματα και αγαθά, που κανείς δεν είδε και δεν άκουσε και κανείς δεν σκέφτηκε ποτέ.

Να έχουμε δηλαδή γυμνάσει τον εαυτό μας για να μπορέσουμε σε εκείνη την μακαρία ζωή να είμαστε γυμνασμένοι, δηλαδή έτοιμοι ως δοχεία της χάριτος του Θεού. Αμήν.


1) Περί εγκρατείας ού μόνον τροφών, αλλά και των παθών, ρηθείσα εν τη Αγία Τεσσαρακοστή, ΕΠΕ τ.18, κατήχησις λγ’, σελ. 484-491

2) Ότι χρή προσέχειν εαυτής εν τοις διαφόροις βρώμασι, και περί εγκρατείας, ΕΠΕ τ.18, κατήχησις λα’, σελ. 474-481

Εμφανίσεις: 300435
Γίνετε ενεργά η πηγή του Romfea.gr! Στείλτε ειδήσεις και φωτογραφίες που πιστεύετε πως ενδιαφέρουν τους αναγνώστες στο [email protected]
FOLLOW ROMFEA: