Γράφτηκε από τον/την Εκ του Συνοδικού Γραφείου. Πέμπτη, 16 Νοεμβρίου 2017

hmerida 1

Πραγματοποιήθηκε με επιτυχία στο Βυζαντινό Μουσείο Θεσσαλονίκης την Κυριακή 12 Νοεμβρίου 2017 Ημερίδα με θέμα «ΤΑ ΒΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΠΑΥΛΟΥ».

Την εκδήλωση πραγματοποίησαν η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας σε συνεργασία με την Ι. Μητρόπολη Θεσσαλονίκης και τις Περιφέρειες Ανατολικής και Δυτικής Μακεδονίας που συνδέονται με την παρουσία του Απ. Παύλου στην περιοχή τους. Στην Ημερίδα συμμετείχαν περισσότεροι από 200 Σύνεδροι που ασχολούνται με τα Θέματα της προβολής και αναδείξεως της προσκυνηματικής πορείας των Βημάτων του Αποστόλου Παύλου στον ελλαδικό χώρο. 

Την Εκκλησία της Ελλάδος στην Ημερίδα εκπροσώπησε ο Πανοσιολογιώτατος Αρχιμ. κ. Σπυρίδων Κατραμάδος, Γραμματεύς του Συνοδικού Γραφείου Προσκυνηματικών Περιηγήσεων της Εκκλησίας της Ελλάδος, ο οποίος ανέγνωσε κατά την έναρξη των εργασιών της Ημερίδας το Μ Η Ν Υ Μ Α του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ.κ. ΙΕΡΩΝΥΜΟΥ Β´.

Στο Μήνυμά του ο Μακαριώτατος μεταξύ των άλλων τόνισε : «….Η Εκκλησία της Ελλάδος αρκετά νωρίς, έχοντας κατανοήσει τη σημασία των Προσκυνηματικών Περιηγήσεων, την ανάπτυξη των κατά τόπους κοινωνιών και της οικονομικής ενίσχυσης όλων των εμπλεκομένων φορέων αποφάσισε το 2001 την ίδρυση του Συνοδικού Γραφείου επί των Προσκυνηματικών Περιηγήσεων και της Ανάπτυξης του λεγομένου Θρησκευτικού Τουρισμού. Η ενέργειά της αυτή, πέρα από την επιθυμία της να διατηρήσει την ιερότητα των Ι. Προσκυνημάτων και Μνημείων της Χώρας μας, να εργαστεί για την ανάπτυξη και συστηματική προβολή αυτών εντός και εκτός του ελληνικού χώρου και να συμβάλλει στην τόνωση της οικονομίας, είχε κυρίως και σαφώς και εκκλησιαστικές και θεολογικές προϋποθέσεις: Πρώτα απ᾽ όλα η ευαγγελική εντολή του Κυρίου: «πνεύμα ο Θεός και τους προσκυνούντας Αυτόν εν πνεύματι και αληθεία δει προσκυνείν» (Ιω. 4,24), η οποία φαίνεται ότι αποτελεί και την αφορμή για την υιοθέτηση, ήδη από πολύ νωρίς από μέρους των πιστών, ως εκδηλώσεων πίστεως και ευσέβειας, προσκυνηματικών εξορμήσεων και περιηγήσεων σε τόπους ξεχωριστούς, και ιδιαίτερα στους κατεξοχήν Αγίους Τόπους της Γης του Ισραήλ και της Παλαιστίνης, όπου έλαβαν χώρα τα σωτήρια για όλο το ανθρώπινο γένος γεγονότα της ζωής και δράσης του Σωτήρος μας Ιησού Χριστού… Εδώ όμως ακριβώς έγκειται και η αγωνία και η μέριμνα της Εκκλησίας μας και η προσεκτική εργασία των καταρτισμένων προς τούτο στελεχών στην ανάδειξη αυτών ως πόλων έλξεως χιλιάδων πιστών ή και μη πιστών, ως χώρους λατρείας, πέρα από την αρχαιολογική και μουσειακή αξία τους, όπου θα αναπέμπονται προσευχές προς τον Θεό, θα προσφέρονται θυσίες αναίμακτες και οι συμμετέχοντες πιστοί, αλλά και όλοι οι άλλοι θα διδάσκονται, θα οικοδομούνται, θα αγιάζονται, θα τελειούνται, θα σώζονται… Η Εκκλησία στην μακραίωνη πορεία Της διαφυλάττει τα Ιερά Μνημεία, Μοναστήρια και Προσκυνήματά Της από τον λεγόμενο με το κοσμικό πνεύμα «Θρησκευτικό Τουρισμό».

Τηρώντας την ευαγγελική προτροπή: «έρχου και ίδε» (Ιω. 1,46), δεν κρατεί τα Ιερά Μνημεία και Προσκυνήματά της διαθέσιμα μόνο για τους πιστούς της, αλλά ανοικτά και προσβάσιμα σε όλους, με απαράβατη όμως προϋπόθεση την τήρηση από μέρους των επισκεπτών και προσκυνητών της κοσμιότητας και της ευπρέπειας, καθώς και του σεβασμού προς την ιερότητά τους… Ο ευλογημένος αυτός τόπος της Αγιοτόκου Θεσσαλονίκης μεταξύ των πολλών και σημαντικών μνημείων της αρχαίας ελληνικής ιστορίας της, κοσμείται και από πρωτοχριστιανικά, βυζαντινά και μεταβυζαντινά μνημεία, Εκκλησίες και Ι. Προσκυνήματα. Ιδιαίτερη θέση στην χριστιανική φυσιογνωμία της πόλης εκτός του Αγίου μεγαλομάρτυρος Δημητρίου Προστάτου και Πολιούχου της πόλεως και γενικότερα της Μακεδονίας μας έχει ο Ιδρυτής της Αποστολικής αυτής Έδρας Απόστολος των Εθνών Παύλος, ο οποίος μετά την Τρωάδα κατευθύνεται στη Μακεδονία: «Και όραμα δια της νυκτός τω Παύλω ώφθη, ανήρ Μακεδών τις ην εστώς και παρακαλών αυτόν και λέγων.  διαβάς εις Μακεδονίαν βοήθησον ημίν» (Πράξ. 16,9). Αντιλήφθηκε ότι η παράκληση αυτή του Μακεδόνα είναι η πρόσκληση του Θεού να ευαγγελισθούν το Όνομά του σ’ ένα κόσμο διαφορετικό απ’ αυτόν που γνώριζαν τώρα. Αν και οι Φίλιπποι είναι η πρώτη ευρωπαϊκή πόλη που δέχτηκε το μήνυμα του Ευαγγελίου από τον Απ. Παύλο, η Εκκλησία της Θεσσαλονίκης είναι η πρώτη που δέχτηκε τις δύο πρώτες επιστολές του Αποστόλου των εθνών που αποτελούν τα αρχαιότερα Καινοδιαθηκικά κείμενα. Η «μητρόπολις» της Μακεδονίας, όπως τη χαρακτήριζε ο Στράβων, στην οποία ο Παύλος διαγγέλλει το μήνυμα της νέας πίστης είναι η πλουσιότερη και πολυπληθέστερη πόλη της Μακεδονίας Ήδη στην αρχή της Α’ προς Θεσσαλονικείς επιστολή (1, 3-8), κάνει λόγο με πολύ ενθουσιασμό για την πίστη των Θεσσαλονικέων.

Τους χαρακτηρίζει «…τύπον πάσιν τοις πιστεύουσιν εν τη Μακεδονία και εν τη Αχαΐα» (1,7) και λέγει ότι ο απόηχος της πίστης τους ξεπέρασε τα όρια της Μακεδονίας και της Αχαΐας και έγινε γνωστός∙ «αφ’ υμών γαρ εξήχηται ο λόγος του κυρίου ου μόνον εν τη Μακεδονία και εν τη Αχαΐα, αλλ’  εν παντί τόπω…» (1,8). Η σταθερότητα στην πίστη τους, η αγάπη για τον Παύλο, η καρτερικότητα στις θλίψεις η αγάπη προς όλους τους αδελφούς «τους εν όλη τη Μακεδονία»  και η τήρηση των υποδείξεων του «το πως δει υμάς  περιπατείν και αρέσκειν Θεώ»  οδήγησαν τον Παύλο στο να τους χαρακτηρίσει μιμητές του και μιμητές «του Κυρίου»,  μιμητές «των εκκλησιών του Θεού…»και «τύπον πάσιν τοις πιστεύουσιν εν τη Μακεδονία και εν τη Αχαΐα». Η πόλη της Θεσσαλονίκης αποτελεί ένα από τους βασικούς σταθμούς όχι μόνο για το κήρυγμα του Απ. Παύλου αλλά και για όλη την πνευματική ιστορία της Ευρώπης… Το μήνυμα και η διδαχή του βρίσκει και σήμερα την ανθρωπότητα σε στάδια εντόνων διεργασιών και μεγάλης μεταβλητότητας. Μία ανθρωπότητα μουδιασμένη και απογοητευμένη. Μία εξαγριωμένη Ανατολή βομβαρδισμένη από τα συμφέροντα της Χριστιανικής Δύσης και μία εκκοσμικευμένη Δύση τρομαγμένη και βαθιά πληγωμένη από την εκδικητική βία της ισλαμικής Ανατολής, που επελαύνει και από την εσωτερική εθνικιστική μισαλλοδοξία, που η ίδια εκτρέφει και θάλπει, μέσα από την απαξίωση των δημοκρατικών θεσμών και την οικονομική ανισότητα, την αδυναμία διαμόρφωσης και επιβολής κοινωνικών πολιτικών προστασίας των αδυνάτων, την ανεξέλεγκτη πτωχοποίηση των παραγωγικών τάξεων, την θεοποίηση της ατομοκρατίας και το γκρέμισμα κάθε αξίας νοήματος ζωής απέναντι στο ιδεολόγημα του δήθεν σεβασμού των ατομικών ελευθεριών και την ειδωλοποίηση της κάθε είδους εκκεντρικότητας. Και μέσα σε όλα αυτά, η κτηνωδία των πολέμων οδηγεί στην τραγωδία της προσφυγιάς εκατομμυρίων ανθρώπινων ψυχών ενώ παράλληλα υψώνει και πάλι τείχη και συρματοπλέγματα εθνοφυλετικών εγωισμών και μονόπλευρων συμφερόντων… Είναι μεγάλη η τιμή των Θεσσαλονικέων να ευλαβούνται και να προβάλλουν ισότιμα και παράλληλα μαζί με την αδιαμφισβήτητη αρχαιοελληνική ιστορία, την χριστιανική ιστορία τον Πολιούχο Μεγαλομάρτυρα Δημήτριο και τον Απόστολο των Εθνών Παύλο, Απόστολο και της Θεσσαλονίκης.

Συγχαίρομε δε και ευλογούμε το Συνέδριο που όπως και η Εκκλησία της Ελλάδος γενικότερα δια των Συνοδικών Υπηρεσιών μας προβάλλουμε και δείχνουμε στους εγγύς και εις τους μακράν την σημασία της παρουσίας του Αποστόλου Παύλου όχι μόνο στην Ελληνική Μακεδονία μας αλλά και σ’ όλο τον Ελληνικό και Ευρωπαϊκό χώρο… Ευγνωμόνως και χρεωστικώς οφείλουμε να τιμούμε τον Πρωτοκορυφαίο των Αποστόλων του Χριστού Παύλο, ως τέκνα γνήσια τον Πνευματικό τους Πατέρα και να του εκφράζουμε τις ολοκάρδιες ευχαριστίες μας για τις ουράνιες ευλογίες που μας αξιώνει να ζούμε ιδιαιτέρως αυτές τις ημέρες με το Συνέδριο. Τον ικετεύουμε εκ βάθους καρδίας να μην παύσει ποτέ να πρεσβεύει υπέρ της Εκκλησίας, την οποία εφύτευσε και επότισε και συνεχίζει να ποτίζει δια του ζώντος ύδατος της διδασκαλίας του· να μην παύσει ποτέ να πρεσβεύει υπέρ των πνευματικών του τέκνων, των ευγενών Θεσσαλονικέων και Μακεδόνων, ώστε να συνεχίσουν να βαδίζουν τον δρόμο, τον οποίο Εκείνος χάραξε και μας υπέδειξε, τον μόνο ασφαλή δρόμο, ο οποίος μακριά από τις έριδες και τις μάχες του παρόντος κόσμου οδηγεί στην ειρήνη του Χριστού… Ευχόμαστε πατρικώς, επιτυχία στις εργασίες του και ελπίζουμε, όπως δια των εμπεριστατωμένων εισηγήσεων να επιτευχθεί και διά του τρόπου αυτού η περαιτέρω ανάπτυξη των Προσκυνηματικών Περιηγήσεων όχι μόνο ειδικά στην περιοχή της Θεσσαλονίκης και της Μακεδονίας, αλλά στο σύνολο των κατά τόπους Εκκλησιών της Πατρίδος μας και εκτός Αυτής».

Μετά την ανάγνωση το Μηνύματος του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου ο Πανοσιολογιώτατος Γραμματεύς του Συνοδικού Γραφείου μετέφερε στους κ.κ. Συνέδρους τις ευχές και του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Δωδώνης κ. Χρυσοστόμου, Προέδρου του Συνοδικού Γραφείου Προσκυνηματικών Περιηγήσεων της Εκκλησίας της Ελλάδος και αναφέρθηκε, περιληπτικώς στις τελευταίες σημαντικές δράσεις του Γραφείου, που είναι: 1) η για πρώτη φορά συμμετοχή της Εκκλησίας της Ελλάδος σε Διακρατικό Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα INTERREG με θέμα την ψηφιοποίηση των Ι. Μονών, Προσκυνημάτων και Κειμηλίων κατ᾽ αρχάς της Νησιωτικής Ελλάδος στο Αιγαίο, 2) η συμμετοχή στις Διεθνείς Εκθέσεις Ρωσίας και Ουκαρανίας για το έτος 2018, και 3) η έναρξη της πιλοτικής συνεργασίας της Εκκλησίας της Ελλάδος με την Περιφέρεια Αττικής σε θέματα Θρησκευτικού Τουρισμού. 

Στη συνέχεια ο Αξιότιμος κ. Χρήστος Πετρέας, σε συνεργασία με τον Αξιότιμο κ. Βασίλειο Τζέρπο, Δρ.Θ., Μέλη του Συνοδικού Γραφείου Προσκυνηματικών Περιηγήσεων της Εκκλησίας της Ελλάδος, παρουσίασαν στους κ.κ. Συνέδρους εκ μέρους του Συνοδικού Γραφείου Εισήγηση με θέμα: ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΟΥ ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑΤΙΚΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ «ΤΟ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΤΩΝ ΒΗΜΑΤΩΝ ΤΟΥ ΑΠ. ΠΑΥΛΟΥ ΣΤΗΝ ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ». Χαιρετισμούς και Εισηγήσεις έγιναν από τον Ε.Ο.Τ. την Διεύθυνση του Βυζαντινού Μουσείου της Θεσσαλονίκης και Εκπροσώπους των Περιφερειών Κεντρικής Μακεδονίας, Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Αττικής, Πελοποννήσου και Κρήτης, ενώ οι εργασίες ολοκληρώθηκαν με την παράθεση παραδοσιακών μοναστηριακών κερασμάτων.

ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ ΓΙΑ ΤO MHNYMA TOY ΜΑΚΑΡΙΩΤΑTOY

hmerida 2

hmerida 2

Εμφανίσεις: 263166
Γίνετε ενεργά η πηγή του Romfea.gr! Στείλτε ειδήσεις και φωτογραφίες που πιστεύετε πως ενδιαφέρουν τους αναγνώστες στο [email protected]
FOLLOW ROMFEA: